تیم بررسی پرونده جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان مشخص شد

© AFP 2023 / SHAH MARAI سفر مقام های قضایی استرالیا برای بررسی جنایت های جنگی نظامیان این کشور به افغانستان
سفر مقام های قضایی استرالیا برای بررسی جنایت های جنگی نظامیان این کشور به افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استرالیا تیم بررسی پرونده نظامیان این کشور را تعیین کرد که در افغانستان مرتکب کشتار غیرنظامیان و جنایات جنگی شده بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازرسانه ها، دولت استرالیا تیمی را برای انجام تحقیقات درباره جرایم جنگی نیروهای ویژه این کشور در افغانستان مشخص کرده است و «کریس مورایتیس» دبیر کنونی دپارتمان دادستان کل استرالیا به‌عنوان مدیرکل دفتر بازرس ویژه تحقیقات شد

«وست آسترلین» نوشت که «مارک وینبرگ» بازرس ویژه تحقیقات خواهد بود و «راس بارنت» نیز مدیریت تحقیقات را به‌عهده خواهد داشت.

براساس این گزارش تحقیقات درباره پرونده جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان از 4 جنوری (5 حوت) آغاز می‌شود، اما هنوز مشخص نیست تحقیقات چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

استرالیا در حالی از تعیین تیم بررسی پرونده جنایات نظامیان این کشور در افغانستان خبر داده است که پیش از این دیدبان حقوق بشر با ارسال نامه‌ای به «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا تصریح کرده بود که کانبرا باید از مداخله در سیر تحقیقات جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان جلوگیری کند.

 دیدبان حقوق بشر: مقامات در روند تحقیقات جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان مداخله نکنند - اسپوتنیک افغانستان
دیدبان حقوق بشر: مقامات در روند تحقیقات جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان مداخله نکنند

در این نامه همچنین تأکید شد که این تحقیقات باید تحت تأثیر نفوذ نظامی و سیاسی نباشد و  باید قادر باشد که همه نظامیانی را که مرتکب جنایات شده‌اند، صرف‌نظر از رتبه آن‌ها مورد تحقیق قرار دهند.

گفتنی است مسائلی که در گزارش جنایات نظامیان استرالیایی از آن افشاگری شده است، شامل «عطش‌ خون‌ریزی و رقابت بر سر کشتن» و «رفتار غیرانسانی و غیرضروری با زندانیان» می‌شود و برخی از نیروهای ویژه استرالیا در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که تعدادی از نظامیان «این جنایت را می‌ستودند» و در «سرپوش‌گذاشتن بر قتل‌های غیرقانونی و سایر جنایات» نقش داشتند.

پیش از این نیز روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» گزارشی درباره اینکه نظامیان استرالیایی در افغانستان، غیرنظامیان و افراد زندانی را یا به ضرب گلوله می‌کشتند یا با چاقو گلوی‌ آنها را می‌بریدند، منتشر کرد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала