مجلس سنای فرانسه خواستار به رسمیت شناختن قره‌باغ شد

© Sputnik / Irina Kalashnikova /  مراجعه به بانک تصاویر مجلس سنای فرانسه خواستار به رسمیت شناختن قره‌باغ شد
مجلس سنای فرانسه خواستار به رسمیت شناختن قره‌باغ شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس سنای فرانسه قطعنامه‌یی را که در آن از حکومت خواسته شده است تا قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت بشناسد، تصویب کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، از میان اعضای مجلس سنای فرانسه ۳۰۵ سناتور به حمایت از این قطعنامه و یک تن مخالف آن رای داده اند. قطعنامه مذکور ماهیت مشاورتی دارد.

در قطعنامه آمده است: "سنا... حکومت را به به رسمیت شناختن قره‌باغ کوهستانی فرا می‌خواند و به رسمیت شناختن قره‌باغ را به عنوان ابزار مذاکرات بخاطر تامین صلح پایدار استفاده کند". سناتورهای فرانسه به این باور اند که آذربایجان امنیت و آزادی نفوس ارمنستانی قره‌باغ کوهستانی را ضمانت نمی‌کند.

ترکیه مدت حضور نیروهایش در قره‌باغ را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه مدت حضور نیروهایش در قره‌باغ را اعلام کرد

در قطعنامه تصویب‌شده سناتورها همچنان "تهاجم نظامی آذربایجان را که تحت حمایت مقامات ترکیه و مزدوران خارجی صورت گرفته، محکوم می‌کنند" و خواستار اخراج سریع نیروهای مسلح آذربایجان و طرفداران آن از مناطقی تصرف‌شده در نتیجه اقدامات نظامی، شده اند.

سناتورهای فرانسه خاطر نشان کرده اند که "رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور فرانسه در سال‌های اخیر شمار اقدامات تحریک‌آمیز، ارعاب و تهدید به آدرس فرانسه، اروپا و دیگر کشورها را افزایش داده است". به باور اعضای پارلمان فرانسه، "سیاست‌های انبساطی ترکیه عامل اصلی بی‌ثباتی در مدیترانه شرقی، خاورمیانه و اکنون در قفقاز جنوبی است" و به امنیت فرانسه و در کل اروپا یک تهدید می‌باشد.

در قطعنامه آمده است که "حمایت نظامی ترکیه از آذربایجان، اساس تهاجم" است که در ماه سپتمبر علیه مردم قره‌باغ کوهستانی آغاز شد.

رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به تاریخ ۱۰ نومبر اعلامیه‌یی را تصویب کردند که براساس آن اقدامات جنگی در قره‌باغ کوهستانی متوقف و نیروهای حافظ صلح روسیه در خط سرحدی و همچنان دهلیز لاچین که قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان را وصل می‌کند، مستقر شوند. مدت استقرار این نیروهای پنج سال است و در صورتی که یکی از طرفین ۶ ماه قبل از ختم این مدت، از قصد خود برای فسخ این ماده خبر ندهد، برای پنج سال دیگر تمدید می‌شود.

علاوه بر این، براساس اعلامیه مذکور، طرفین درگیر در مواضع دست‌داشته متوقف می‌شوند. آذربایجان کنترول بر مناطق آغ‌دام، قزاق، کلبجر و لاچین را به دست گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала