توافق مقامات و جدایی طلبان جنوب یمن بر سر ایجاد یک دولت جدید

© AFP 2023 / Mohammed HuwaisВид на столицу Йемена Сану
Вид на столицу Йемена Сану - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات و شورای «جدایی طلبان جنوب یمن» تحت حمایت امارات متحده عربی از نسخه جدید توافق ریاض اسقبال نموده و توافق شان را برای اعلام یک دولت جدید ابراز داشتند.

 به گزارش اسپوتنیک، مقام های رسمی یمن امروز چهارشنبه از امضای توافق رسمی برای تشکیل دولت جدید طی 30 روز تحت نظارت عربستان سعودی خبر می‌دهند.

 خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرده  که ریاض مکانیسمی  را به دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی به منظور تسریع در روند اجرای توافق ریاض ارایه کرده است.

در این مکانیسم بر تداوم آتش بس وکاهش تنش ها میان دولت مستعفی یمن مورد حمایت ریاض و شورای انتقالی مورد حمایت امارات که از روز 22 جون 2020 آغاز شده تاکید شده است.

همچنین عربستان خواسته تا گروه شورای انتقالی در جنوب یمن اعلام خودمختاری نکند تا توافق ریاض اجرایی شده و استاندار و مدیر امنیتی برای استان عدن تعیین شود.

درگیری سنگین نیروهای سعودی با نیروهای مورد حمایت امارات در یمن - اسپوتنیک افغانستان
درگیری سنگین نیروهای سعودی با نیروهای مورد حمایت امارات در یمن

در این مکانیسم جدید عربستان نخست وزیر دولت مستعفی یمن نیز موظف شده تا ظرف 30 روز دولت دارای اختیارات سیاسی در عدن تشکیل دهد. همچنین نیروهای شورای انتقالی از عدن خارج شده و به مواضع سابق خود بازگردند.

مناطق جنوبی یمن از جمله استان ابین و جزیره "سقطری" در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای «منصور هادی» رییس جمهور مستعفی این کشور (مورد حمایت عربستان) و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) بوده ‌است. درگیری‌هایی که با کنترل این مناطق از سوی شورای انتقالی همراه بود.

در 5 نوامبر 2019 توافق نامه‌ای موسوم به «توافق ریاض»٬ طی جلسه ای در شهر ریاض پایتخت سعودی با نظارت امارات و عربستان میان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که عربستان از آن حمایت می کند، امضا شد اما  این توافق به دلیل مخالفت شورای انتقالی با بندهای آن به شکست منجر شد تا اینکه در نهایت ریاض مجبور شد بندهای توافقنامه را تغییر دهد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن طی مدت 7 هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با «جنبش انصارالله»، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و حضور 12 وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع 24 وزیر کابینه اشاره کرد.

یمن از شش سال قبل شاهد حمله عربستان و ائتلاف تشکیل شده از سوی این کشور است که در این مدت بسیاری از زیرساخت های این کشور تخریب و هزاران نفر از یمنی های کشته و یا زخمی  شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала