کووید-19 چقدر کشنده است؟ دانشمندان در حال نزدیک شدن به پاسخ هستند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر کووید-19 چقدر کشنده است؟ دانشمندان در حال نزدیک شدن به پاسخ هستند
کووید-19 چقدر کشنده است؟ دانشمندان در حال نزدیک شدن به پاسخ هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بعد از گذشت شش ماه پاندیمی محققان هنوز پاسخ به یکی از سوالات عمده در مورد ویروس جستجوی میکنند: او چقدر کشنده است؟

براینا ابوت (Brianna Abbott)، جیسون دوگلاس (Jason Douglas) در مطلب منتشره در نشریه The Wall Street Journal (امریکا) می نویسند، ابتدا با تجزیه و تحلیل معلومات اولین شیوع در کشتی های کروئیز و سپس شاخص های هزاران بیمار از شیوع این بیماری همه گیر، دانشمندان قبلاً ده ها محاسبه مرگ و میر از کووید -19 انجام داده اند.

نظر به قضاوت بر اساس آمار مرگ و میر تعداد كل آلوده ها، از جمله موارد گزارش نشده، كووید-19 از 0.3% به 1.5% افراد مصاب را كشته است. بیشتر مطالعات میزان مرگ و میر را در حدود 0.5 تا 1.0 درصد نشان می دهد، بدین معنی که از هر هزار مورد، بطور متوسط ​​5 تا 10 نفر می میرند.

شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان از 16 میلیون نفر گذشت - اسپوتنیک افغانستان
شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان از 16 میلیون نفر گذشت

براساس این برآوردها، معلوم می شود كه كرونا ویروس جدید كشنده تر از انفولانزای فصلی است، اما به اندازه ابولا و سایر بیماریهای عفونی كه در سالهای اخیر ظاهر شده، خطرناك نیست. گفته می شود، کرونا ویروس افراد بیشتری را می کشد – به این دلیل که بیشتر ساری است.

اریک تونر (Eric Toner)، طبیب کمک های عاجل طبی و همکار ارشد مرکز امنیت صحی پوهنتون جان هاپکینز که آمادگی سیستم بهداشتی را برای پاندیمی و بیماریهای عفونی بررسی می کند گفت: « کار فقط به مرگ در بین بیماران محدود نمی شود. بطور مشخص توامیت مرگ و میر و ساری بودن که این بیماری را بسیار خطرناک می سازد».

مقامات صحی و محققان در تلاشند تا میزان مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس را برای درک بهتر خطرات مربوطه ارزیابی کنند، تعداد افراد که در معرض خطر مرگ قرار دارند، معلوم کنند و اقدامات اپیدمیولوژیک لازم را انجام می دهند.

ترامپ: آمریکا تقریباً کل ذخایر داروی کرونا ویروس جهان را خریداری کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: آمریکا تقریباً کل ذخیره داروی کرونا ویروس جهان را خریداری کرد

ولی معلوم نمودن این شاخص دشوار است، زیرا بخش قابل توجهی از موارد ابتلا بدون علایم هستند و یا توسط آزمایشات تشخیص داده می شوند. میزان مرگ و میر نیز بسته به عواملی مانند سن بیمار و اثربخشی سیستم مراقبت های بهداشتی در یک کشور خاص در نوسان است.

تیموتی روسل (Timothy Russell)، همکار علمی مکتب بهداشت و طب استوایی لندن، می گوید: "اندازه گیری این بسیار دشوار است، اما مطالعات فشرده سیگنال مشخصی را در سر و صدا ثبت می کند."

به گفته دکتر راسل و همكارانش، میزان مرگ و میر را كه مطالعات آنها براساس معلومات چین و شیوع آن در کشتی كروئیز دیامون پرنسس (Diamon Princess) ، در ماه فبروری نشان داده، 0.6 درصد تشکیل میدهد.

 سازمان بهداشت جهانی: موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در جهان رکورد زد  - اسپوتنیک افغانستان
سازمان بهداشت جهانی: موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در جهان رکورد زد

براساس معلومات پوهنتون جان هاپکینز درمجموع، بیش از 14.7 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس SARS-CoV-2 آلوده شده اند و بیش از 609 هزار نفر، بیش از یک چهارم آنها در ایالات متحده، جان های شان را از دست داده اند. این بدان معنی است که میزان مرگ و میر در بین موارد تقریباً 4.2% بود.

بیماری هایی مانند سندرم حاد تنفسی (SARS) ، سندرم تنفسی شرق نزدیک (MRS) یا ابولا بسیار کشنده تر هستند و میزان مرگ و میر آن بین 10 تا 50 درصد است.

ولی این بیماری ها جان تعداد بسیار کمی بیماران نسبت به ویروس جدید و حتی انفولانزای فصلی گرفته اند، زیرا آنها کمتر مسری و شایع هستند.

از SARS و BRS به ترتیب 774 و 858 نفر جان خود را از دست دادند. ابولا جان بیش از 11300 نفر را گرفت.

علاوه بر این، بسیاری از دکتران می ترسند که Covid-19 ممکن است منجر به عوارض طولانی مدت در برخی از بیماران شود - خصوصاً کسانی که چندین هفته قبل از ترخیص شدن در بیمارستان بستری بودند.

دکتر تونر می گوید: "این عقیده گسترده وجود دارد که بیمار شوی، یا می مری، یا به سرعت بهبود می یابی. این درست نیست. افرادی که به شدت بیمار هستند، نه تنها مرگ، بلکه عواقب جدی برای سلامتی تهدید میکنند."

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала