طالبان استخبارات افغانستان را متهم به شکنجۀ زندانیان‌شان نموده است

© Photo / ONSC Afghanطالبان استخبارات افغانستان را متهم به شکنجۀ زندانیان‌شان نموده است
طالبان استخبارات افغانستان را متهم به شکنجۀ زندانیان‌شان نموده است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان استخبارات افغانستان را متهم به شکنجه زندانیان این گروه برای اقرار مبنی بر گرفتن پول از سوی روسیه برای کشتن عساکر امریکایی می‌کند می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، ادعای تعیین انعام برای جنگجویان طالبان از سوی روسیه برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان از سوی امریکا، حالا آرام آرام طالبان و حکومت افغانستان را به این موضوع پیوند می‌دهند.

به تازگی خیر الله خیر خواه عضو گروه سیاسی طالبان در قطر گفته است که هیچ کس ثابت کرده نمی‌تواند که طالبان برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان از روسیه پول گرفته است.

خیرالله خیر خواه عضو گروه سیاسی طالبان در قطر گفته است: «آنها زندانیان را برای اقرار گرفتن در مورد این موضوع شکنجه کرده اند تا به جهان گزارش بدهند در حالیکه همه چیز کاملاً بی اساس است و هیچ کس ثابت کرده نمی‌تواند که طالبان از روسیه کمک های نظامی دریافت کرده است».

اما امنیت ملی افغانستان رفتار این نهاد را با زندانیان بر مبنای قوانین حقوق بشری می‌گوید.

ارگ: ممکن بیش از 500 زندانی طالبان رها نشوند - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: ممکن بیش از 500 زندانی طالبان رها نشوند

از سویی هم وزیر خارجه روسیه یک بار دیگر دست داشتن روسیه را در این موضوع بی بنیاد خوانده می‌گوید که شماری از مقام های امریکایی برای آسیب زدن به حکومت ترامپ در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری به این ادعا دامن می زنند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد گفته است: «من تنها گفته می‌توانم که تمام این ادعاها بر بنیاد گمانه زنی استوار بوده و هیچگونه واقعیت مشخصی در مورد آن ارایه نشده است».

پیش ازین هم طالبان گرفتن پول از سوی روسیه را برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان رد کرده بودند اما این نخستین بار است که طالبان اقرار زندانیان شان را روی این موضوع در نتیجه شکنجه از سوی استخبارات افغانستان می دانند.

هرچند دولت افغانستان اعلام کرد که نزدیک به شش صد زندانی طالب را که اتهام‌های سنگین بر آن‌ها وارد است، از بند آزاد نمی‌کند اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند، این گروه هنوزهم روی آزادی زندانیان بر بنیاد فهرست از پیش سپرده شده به دولت تاکید وارد و با ترتیب فهرست تازه ی از زندانیان موافق نیست.

سیداکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان گفته است: «هنوزهم میخواهند که مطابق فهرست سابق زندانیان آزاد شوند. هیچ فهرست تازه ترتیب نشده و به دولت هم سپرده نشده است».

ظاهراً کشورهای هم‌پیمان افغانستان هم با آزادی صدها زندانی طالب که متهم به دست داشتن در رویدادهای کلان گفته می‌شوند، مخالف اند، چنانچه که وزارت خارجه می‌گوید، در نشست‌های پسین در مساله آزادی زندانیان، کشورهای منطقه و جهان خواستار حاکمیت قانون از سوی حکومت شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала