ارگ: ممکن بیش از 500 زندانی طالبان رها نشوند

© AFP 2023 / Wakil Kohsarارگ: ممکن بیش از 500 زندانی طالبان رها نشوند
ارگ: ممکن بیش از 500 زندانی طالبان رها نشوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که نهادهای عدلی و قضایی کشور دربارۀ رهایی بیش از 500 زندانی طالبان ملاحظه دارند و ممکن این زندانیان آزاد نشوند.

به گزارش اسپوتنیک، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور می‌گوید که تاکنون فهرست تازه برای رهایی زندانیان با حکومت درمیان گذاشته نشده‌است.

پیش از این منابع به ‌طلوع‌نیوز گفته بود که طالبان فهرست تازه‌یی را به حکومت افغانستان سپرده‌اند تا به‌جای بیش از 500 زندانی که به ارتکاب جرایم جنایی زندانی اند، کسان دیگر از گروه طالبان آزاد شوند.

اختلاف‌ها دربارۀ رهایی این زندانیان از زندان های حکومت افغانستان از موانع برای آغاز گفتگوهای میان افغانان دانسته می‌شود.

حل اختلاف‌ها دربارۀ رهایی 592 زندانی طالب - اسپوتنیک افغانستان
حل اختلاف‌ها دربارۀ رهایی 592 زندانی طالب

صدیقی در این باره گفت: «ممکن است که سیستم ما اجازه ندهد که یک تعدادی از طالبان، که شاید طالب هم نیستند یا افراد و اشخاصی که لیست داده شده متهم به مسایل دیگری است، آن‌ها رها شوند».

با این هم، حکومت می‌گوید که هیچ بهانه‌یی را برای طالبان نخواهند داد تا مانع آغاز گفتگوهای صلح شوند.

از سویی دیگر، وزارت امور خارجه می‌گوید که کشورهای جهان در نشست‌هایی که از راه دور برگزار شده بودند، از طالبان خواسته‌اند که خشونت‌ها را کاهش دهند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: «شرکت کننده‌گان نشست‌ها ادامۀ خشونت‌ها را قابل قبول ندانستند و بالای طالبان صدا کردند که خشونت‌ها را کاهش دهند تا فضا برای آغاز گفتگوها مساعد شود».

در همین حال، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که گفتگوهای میان افغانان باید در کشوری برگزار شود که زیر نفوذ امریکا نباشد و نیز هیچ کشور خارجی در آن تصرف نداشته باشد.

آقای حکمتیار، از طالبان می‌خواهد که دست از خشونت بکشند و مانع گفتگوهای میان افغانان نشوند: «صلح با اشغال‌گران و جنگ با رقیبان افغانی هیچ مجوز شرعی و عقلی ندارد».

بربنیاد توافق صلح طالبان و امریکا، حکومت افغانستان باید پیش از آغاز گفتگوهای صلح با طالبان پنج‌هزار زندانی این گروه را آزاد کند و طالبان نیز یک‌هزار سرباز دولتی را که دربند دارد آزاد سازند.

تاکنون بیش از چهار هزار زندانی طالبان و در حدود 600 تن از سربازان دولتی آزاد شده‌اند.

طالبان رهایی 5 ‌هزار زندانی شان را یکی از شرط‌های بنیادی برای آغاز گفتگوهای صلح می‌دانند و پیش از این گفته‌اند که آنان تا چهل درصد عملیات‌های شان را کاهش داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала