دانشمندان میخواهند بدانند که چرا covid-19 در امریکا و اروپا، نسبت به آسیا باعث تلفات بیشتر گردید

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر دانشمندان میخواهند بدانند که چراcovid-19 در امریکا و اروپا، نسبت به آسیا باعث تلفات بیشتر گردید
دانشمندان میخواهند بدانند که چراcovid-19  در امریکا و اروپا، نسبت به آسیا باعث تلفات بیشتر گردید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان میگویند که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در آسیا پایین تر از اروپای غربی و امریکای شمالی است. چه عواملی باعث این امر شده است: تفاوت در سیستم های صحی و واکنش مسوولان به پاندیمی، یا عدم شباهت در ژنتیک ساکنان این مناطق.

سایمن دنیر (Simon Denyer) و جوئیل اچینباخ (Joel Achenbach) در مقاله منتشره در روزنامه The Washington Post (امریکا) می نویسند، توکیو - این یکی از رمز و رازهای اصلی پاندیمی کرونا ویروس می باشد: چرا مرگ و میر ناشی از covid-19 در آسیا به مراتب کمتر از اروپای غربی و امریکای شمالی است؟

پاندیمی کرونا ویروس در اروپا: چرا در بلوک سابق شرق تعداد کشته شدگان کم تر است؟ - اسپوتنیک افغانستان
پاندیمی کرونا ویروس در اروپا: چرا در بلوک سابق شرق تعداد کشته شدگان کم تر است؟

حتی با در نظر گرفتن تفاوت در تاکتیک های تست و روش های محاسبه، و همچنین عواملی مانند میزان قابلیت اطمینان و کامل بودن معلومات منتشر شده درمورد تعداد تلف شدگان، تفاوت های بارز در میزان مرگ و میر در کشورهای مختلف جهان توجه جدی دانشمندان را بخود جلب نموده که سعی می ورزند کد کرونا ویروس را رمزگشایی کنند.

در بخش از مناطقی آسیا، مقامات به سرعت نسبت به این تهدید واکنش نشان دادند و بلافاصله رژیم فاصله اجتماعی را وضع کردند. اما محققان سایر عوامل از جمله تفاوت در ژنتیک و واکنش سیستم ایمنی بدن، ویژگی های شتام های مختلف ویروس، تفاوت در سطح چاقی و وضعیت سلامتی جمعیت عمومی را نیز مطالعه میکنند.

 در چین که شیوع بیماری در پایان سال گذشته رخ داد، کمتر از 5 هزار مرگ و میر ثبت شده است، یعنی در آنجا میزان مرگ و میر در هر میلیون نفر 3 مورد بود. در پاکستان این آمار در هر میلیون نفر 6 مورد، در کوریای جنوبی و اندونزی - پنج، در هند - سه و در تایلند - کمتر از یک مورد در هر میلیون نفر است. ویتنام، کامبوج و مغولستان ادعا می کنند که در covid-19 حتی یک مورد مرگ وجود نداشته است.

الشرق الوسط (عربستان سعودی):جهان بعد از پاندیمی چگونه خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
الشرق الوسط (عربستان سعودی): جهان بعد از پاندیمی چگونه خواهد بود؟

حالا این صد مورد مرگ در هر میلیون نفر را در آلمان، حدود 180 مورد در کانادا، نزدیک به 300 مورد در ایالات متحده و بیش از 500 مورد در انگلیس، ایتالیا و اسپانیا مقایسه کنید.

دانشمندان پوهنتون Chiba جاپان مسیر ویروس را در کشورهای مختلف ردیابی کرده و به تفاوتهای آشکار بین مناطق متوجه شده اند.

اکیهیرو هیساکا (Akihiro Hisaka) از پوهنتون یاد شده گفت: "این بدان معناست كه ما ابتدا باید تفاوت های منطقه ای را در نظر بگیریم و تنها پس از آن تحلیل كنیم كه چگونه سیاست های مقامات و سایر عوامل در گسترش عفونت در هر كشور خاص تأثیر می گذارد."

نظر عام قبول شده

در حال حاضر، فرضیه اولیه این است که کرونا ویروس که رسماً آن SARS-CoV-2 خوانده می شود - به همان روشی عام همه ویروس ها تغییر شکل می یابد و در یک نقطه از جهان، مانند منطقه دیگر به همان اندازه ساری و کشنده است.

جفری شامان (Jeffrey Shaman)، اپیدمیولوژست پوهنتون کلمبیا گفت: "همه ما با عین ویروس مواجه می شویم و همه ما تقریباً دارای زرادخانه های مشابهی واکنش های ایمنی هستیم. بین کشورها اختلاف در تاکتیک های آزمایش، پخش معلومات و میزان کنترول وجود دارد. بین کشورها همچنان از نظر شیوع فشار خون بالا، بیماری های مزمن ریه و غیره نیز تفاوت های وجود دارد."

یکی از دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر در ایالات متحده و اروپای غربی شاید عدم تمایل مقامات به پاسخگویی به اپیدمی باشد که در مراحل اولیه نسبتاً بی ضرر به نظر می رسید. در عین حال، در آسیا، تجربه مقابله با بیماری همه گیر SARS و MERS ، مقامات را بر آن داشت تا سریعاً به تهدیدهای جدید پاسخ دهند.

به گونه مثال، تایوان بخاطر پاسخ سریع آن به این بیماری همه گیر، از جمله کنترول مقدماتی مسافران طیارات که از ووهان وارد می شدند، ستایش می کنند. مقامات کوریای جنوبی یک برنامه به مقیاس بزرگ برای آزمایش، ردیابی اشخاص و جداسازی بیماران مبتلا به کرونا ویروس تهیه کرده اند.

اما میزان مرگ و میر نسبتاً کم از کروناویس در جاپان و هند دانشمندان را حیرت زده ساخته است. پاکستان و فیلیپین دقیقاً به یک معما تبدیل شده اند.

از روش جدید برای توقف کرونا ویروس نام برده شد - اسپوتنیک افغانستان
از روش جدید برای توقف کرونا ویروس نام برده شد

آیا می توان این همه را توسط ویژگی های آب و هوا و فرهنگ توضیح داد؟

آب و هوای مرطوب و گرم می تواند یکی از عوامل کامبوج، ویتنام و سنگاپور باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که درجه حرارت بالا و رطوبت هوا می تواند سرعت گسترش ویروس را کاهش دهد - اگرچه متوقف نمی شود - همانطور که در مورد ویروس های انفولانزا و سایر کرونا ویروس ها که باعث انفلونزا می شوند. ولی در برخی از کشورهای استوایی، از جمله اکوادور و برازیل، بسیاری از موارد عفونت و مرگ و میر ناشی از کووید 19 ثبت شده اند.

وضع نفوس نیز تا حدودی تفاوتهای بین مناطق را توضیح می دهد. به طور مثال، جمعیت جوان افریقا ممکن ، نسبت به جمعیت مسن شمال ایتالیا مقاومت بیشتری داشته باشد. در عین حال، در مورد جاپان که با کهنسال ترین جمعیت جهان مشخص می شود، دانشمندان عوامل دیگری را مطالعه می کنند.

ژن ها و سیستم ایمنی بدن

ایمونولوژیست ژاپنی و برنده جایزه نوبل، تاسوکو هونجو(Tasuku Honjo)  توضیح می دهد که در هاپلوتیپ های آنتی ژن های لکوسیت انسانی - بین ژن های آسیایی و اروپایی تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد - یعنی در ژن هایی که پاسخ سیستم ایمنی بدن را به ویروس کنترل می کنند. به گفته وی، این ممکن است میزان مرگ و میر پایین در آسیا را توضیح دهد، اما این یگانه دلیل بوده نمی تواند.

اپیدمیولوژیست هایی که کرونا ویروس را مطالعه می کنند، به شدت با کمبود اطلاعات دقیقی روبرو هستند که در نتیجه ارقام اولیه ممکن، مبرمیت خود را با ظهور اطلاعات جدید از دست بدهند. به گفته کارشناسان، پاندیمی تازه آغاز شده و حل مسائل پیچیده علمی به زمان نیاز دارد.

در هر صورت، این ضرورت باقی ماندن در رژیم آمادگی بلند را مستثنی نمی سازد. پروفسور لوبان از پوهنتون ماساچوست می گوید: "ظاهراً، هر ویروسی که در سیاره ما زندگی می کند، میتواند مردم را بکشد."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала