پاندیمی کرونا ویروس در اروپا: چرا در بلوک سابق شرق تعداد کشته شدگان کم تر است؟

© AP Photo / Bernat Armangueپاندیمی کرونا ویروس در اروپا: چرا در بلوک سابق شرق تعداد کشته شدگان کم تر است؟
پاندیمی کرونا ویروس در اروپا: چرا در بلوک سابق شرق تعداد کشته شدگان کم تر است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
كرونا ویروس اروپا را به دو بخش تقسیم كرد و مرز در امتداد خط پرده سابق آهنین عبور میکند، این نکته را نشریه DN سویدن خاطرنشان ساخته است. غرب به مراتب بیشتر نسبت به شرق متضرر گردیده است. آیا این بی توجهی کشورهای ثروتمند و مرفه است؟ یا عادت کمونیست های سابق در مورد تابعیت از ممنوعیت ها است؟ نویسنده در تلاش است تا توضیحات پیدا کند.

اینگیمار نیویوس (Ingmar Nevéus) در مقاله منتشره در نشریه Dagens Nyheter (سویدن) می نویسد، یک نوع پرده آهنین جدید اروپا را اپیدمی کرونا ویروس تقسیم کرده است.

کشورهای غربی: ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس بیشتر از همه متضرر شدند. و در کشورهای بلوک شرقی سابق، تعداد افراد آلوده و کشته شده به طرز شگفت آور کم است.

دلیل این چیست؟

در 11 مارچ، بوریس جانسون، صدراعظم انگلیس در حال که دو مشاور طبی او حضور داشتند، اعلام داشت که این بهتر است، تا افراد در استادیوم های فراموش شده نسبت به بارها، مسابقات فوتبال را تماشا کنند.

در آن طرف لامانش، هزاران فرانسوی به تازگی نظر به تعداد افرادی که در یک مکان جمع شده بودند، رکورد جهانی قایم کردند. و رئیس جمهور امانوئل ماکرون اعلام کرد که انتخابات شهرداری فرانسه در پنج روز به روش معمول برگزار می شود.

آمار بهبودیافتگان ویروس کرونا در جهان - اسپوتنیک افغانستان
آمار بهبودیافتگان ویروس کرونا در جهان

تقریباً همزمان با این اتفاق، در جمهوری چک حالت اضطراری اعلام شد. آنها همه مدارس، رستوران ها، کافه ها، سالون های ورزشی و کتابخانه ها - همه مکان هایی که مردم می توانند در آن جمع شوند، را بستند.

در آن روز، در تاریخ 12 مارچ، در جمهوری چک 116 مورد از عفونت کرونا ویروس رخ داده بود. اولین مرگ به اثر covid-19 فقط در ده روز بعد رخ میدهد.

در ایتالیا زمان محدودیت های شدیدی اعمال شد که کلیه فعالیت های تجاری را به جز فروشگاه های مواد غذایی و دواخانه ها را به حالت تعلیق درآوردند. چند روز بعد در کل کشور قرنطین اعمال شد.

اما تا آن زمان بیش از 12 هزار نفر به کورو ویروس آلوده بودند و تقریبا 1000 نفر جان های شان را از دست داده بودند.

مقایسه جریان پاندیمی در کشورهای مختلف دشوار است. تقریباً به عین ترتیب تصمیم گیری یقینی در مورد اینکه کدام اقدامات جهت جلوگیری از گسترش عفونت و حفظ سلامت افراد مهم اند، دشوار است.

اما به هر ترتیب، مبذول داشتن توجه به آنچه که در اروپا اتفاق می افتد، مشکل نیست: کشورهای بلوک شرق سابق تاکنون خیلی بهتر از اروپای غربی از عهده مقابله با اوضاع موجود بر می آیند.

اگر تعداد کشته شدگان در هر یک میلیون شهروند را با هم مقایسه کنیم، تفاوت اصلاً  شگفت انگیز است. از تاریخ 4 ماه می، در بلجیم 687 نفر، در اسپانیا - 541، در ایتالیا - 478، در انگلیس - 428 و در فرانسه – 371 نفر درگذشته اند. این ارقام در مقایسه با کشورهایی شرقی مانند استونی (42)، رومانیا (41)، مجارستان (36)، جمهوری چک (23)، پولند (18) و اسلواکی (4) خیلی بیشتر اند.

در سویدن آمار تلفات در هر میلیون نفر جمعیت 263 نفر گزارش داده شده اند.

واضحاً، پاندیمی به کشورهای بزرگ غربی قبلاً رسیده بود. اما این نمی تواند چنین تفاوتی را کاملاً توضیح دهد. حتی اگر به تعداد کشته شدگان نگاه کنید، بطور مثال، در 55 روز پس از اولین مورد ثبت شده عفونت کروناویروس در ایتالیا، مرگ و میر در این کشور 20 برابر مرگ و میر در هر میلیون نفر از ساکنان در پولند یا جمهوری چک می باشد.

این تمایل تقریباً برای همه کشورها صدق می کند. حتی در داخل آلمان، مرز بین مناطق به شدت آسیب دیده و مناطقی که اوضاع در آنها کمتر پیچیده است، دقیقاً در امتداد خط پرده آهنین قدیمی بین آلمان فدرالل و جمهوری دموکراتیک آلمان می گذرد. و در غرب، افراد بیشتری جان داده اند.

الشرق الوسط (عربستان سعودی):جهان بعد از پاندیمی چگونه خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
الشرق الوسط (عربستان سعودی): جهان بعد از پاندیمی چگونه خواهد بود؟

آدام وایتیخ (Adam Vojtěch)، وزیر صحت جمهوری چک گفت:« ما مطمئن بودیم که بیمارستان های ما نمی توانند از عهده آن برآیند. ما باید عمل کنیم».

سلاواومیر دوبسکی، مدیر انستیتوت امور بین المللی پولند، نیز خاطرنشان می کند که سیستم مراقبت های بهداشتی در شرق نسبت به غرب کمتر توسعه یافته است.

او به نشریه  Dagens Nyheter توضیح کرد:« وقتی رهبران ما دیدند که بیمارستانهای ایتالیا با چه دشواری ها روبرو اند، این یک هشدار برای آنها بود. آنها فهمیدند که اگر ایتالیایی ها با مراقبت های بهداشتی درجه یک خود از عهده مقابله با این بیماری نیستند، پس ما مطمئناً هیچ شانس نخواهیم داشت».

از نظر نفوس در ایتالیا و اسپانیا، در جمله کسانی که به شدت از بیماری کرونا رنج می برند، بزرگترین فیصدی را افراد سالخورده تشکیل میدهند، بسیاری افراد مسن از 70 و 80 سال عمر دارند. در کشورهای شرقی، بهداشت عمومی بدتر است، بنابراین تعداد افراد مسن کمتر اند.

 پاندیمی – منبع دلخواه زراندوزی برای مافیا است - اسپوتنیک افغانستان
پاندیمی – منبع دلخواه زراندوزی برای مافیا است

بسیاری به دلایل دیگر درگذشتند و وقت نداشتند قربانی Covid-19 شوند.

عامل دیگر تعداد مسافران بخصوص مسافرانی است که به خارج سفر می کنند. در اروپای غربی تعداد چنین مسافران بیشتر است. این ممکن است تا حدودی این واقعیت را توضیح دهد که بعداً این عفونت به کشورهای شرقی رسیده است. در ماه فبروری سویدنیان، آلمانی ها و انگلیس ها در دامنه ایشگل و آلپ ایتالیا سکی بازی میکردند، نه مجارستانی ها و رومانیایی ها.

اپیدمیولوژیست ها اکثراً می گویند که کلید این پاندیمی را نمی توان قبل از دو سال پیدا کرد. آن کشورهایی که اکنون خود را نسبتاً خوب احساس می کنند، شاید هنگام موج دوم یا سوم عفونت صدمه سختی خواهند دید.

ولی در صربستان، جایی که قبلاً برآمدن همه افراد بالاتر از سن 65 سال از خانه ممنوع شده بود، اکنون به افراد مسن اجازه داده می شود که هفته ای سه بار پیاده روی کنند.

تاکنون، تعداد کمی از صرب ها و اسلواکی ها نرمش های زیادتری مطالبه میکنند.

و در بیمارستانهای آنها حتی اثری از هرج و مرج که در اواخر زمستان و تقریباً در کل بهار در ایتالیا حاکم بود، دیده نمی شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала