سویدن استراتژی متفاوت در باره مبارزه با کرونا ویروس اتخاذ کرده است

© AFP 2023 / TT News Agency/Hossein Salmanzadeh سویدن استراتژی متفاوت در باره مبارزه با کرونا ویروس اتخاذ کرده است
 سویدن استراتژی متفاوت در باره مبارزه با کرونا ویروس اتخاذ کرده است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدل سویدنی مبارزه با کرونا ویروس به موضوع داغ جر و بحث ها در جهان تبدیل شده است. کارشناسان و سیاستمداران این اقدامات را نمونه ای از چگونگی برخورد دموکراسی غربی با گسترش پاندیمی می دانند. ولی در خود سویدن به تصورات دروغین زیادی راجع به آنچه که این کشور در زمینه مبارزه با عفونت انجام می دهد و چیزی که انجام نمی دهد، اشاره میکنند.

ایشان تارور (Ishaan Tharoor) در مطلب منتشره در روزنامه The Washington Post (امریکا) می نویسد، در حالی که کشورهای مختلف در حال آمادگی برای بدترین وضع آمادگی می گرفتند و اقدامات قرنطین وضع میکردند، یک کشور اروپایی تصمیم گرفت مسیری متفاوت را طی کند. مقامات سویدن تصمیم گرفتند تا هیچگونه اقدامات قرنطین برای كاهش شیوع كرونا ویروس اتخاذ نکند. رستوران ها و حتی کلوپ های شبانه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، اگرچه اقدامات برای اطمینان از مسافت اجتماعی را دنبال می کنند. مدارس برای کودکان زیر 16 سال نیز باز است. مقامات به مردم این امکان را می دهند، تا در گروه هایی تا 50 نفر جمع شوند که این امر با انزوای خانگی که ساکنان سایر شهرهای اروپایی در آن قرار دارند، به شدت متفاوت است.

درمان کرونا؛ سویدن از راهکارهای امریکا و روسیه استفاده نمی‌کند - اسپوتنیک افغانستان
درمان کرونا؛ سویدن از راهکارهای روسیه و امریکا استفاده نمی‌کند

این اقدامات ظاهراً آرام، توجه افراد شکاک را در کشورهای مختلف به خود جلب کرده که "مدل سویدنی" را نمونه ای از چگونگی برخورد دموکراسی غربی با گسترش پاندیمی دانست. مدل سویدنی به موضوع داغ جر و بحث در میان رده های محافظه کاران امریکایی تبدیل شده که از آسیب هایی که محدودیت قرنطین به اقتصاد وارد می کند، بسیار ناراضی هستند. حتی مخالفان دیدگاه های محافظه کارانه به طور فزاینده صحبت راجع به برخورد سویدن به مثابه "بدیل" آشکار قرنطین آغاز کردند. مقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز، توماس فریدمن (Thomas Friedman) ، آخر هفته گذشته نوشت که احتمالاً، رئیس جمهور دونالد ترامپ امیدوار است که اکنون نمونه سویدن را دنبال کند که می خواهد اقتصاد ایالات متحده را "مجدداً بگشاید".

اما مقامات سویدن به هیچ وجه برخورد خود را تبلیغ نمی کنند، تجربه خود را به مثابه مدل که سایر جهان باید بپذیرد، پیشکش نمی کنند. کارین اولریکا اولوفسدوتتر (Karin Ulrika Olofsdotter)، سفیر سویدن در ایالات متحده، در مصاحبه ای اخیر گفت: "این یک دوش طولانی است و تا پایان آن هنوز راه زیادی در پیشرو قرار دارد." وی به "تصورات غلط" زیادی در مورد آنچه سویدن در روند مبارزه با کرونا ویروس انجام می دهد و انجام نمی دهد، اشاره کرد. برخی از نشریات همه چیز را به گونه ای ارائه می دهند که گویی "همه در سویدن در حال پیاده روی و تفریح ​​هستند، اما این درست نیست".

به زنان  سوئد اجازه تردد به صورت برهنه در ملاء عام  داده شد - اسپوتنیک افغانستان
به زنان سوئد اجازه تردد به صورت برهنه در ملاء عام داده شد

در واقع، در اساس استراتژی انتخاب شده توسط سویدن به هیچ وجه الزامات اقتصادی قرار ندارند. اقتصاد سویدن بسیار زیاد به شبکه های بین المللی صادرات وابسته است و طبق برخی پیش بینی ها، امسال تولید ناخالص ملی آن 6-7% - تقریباً مشابه تولید ناخالص ملی امریکا و آلمان - کاهش خواهد یافت. تا تابستان، میزان بیکاری می تواند به 10 درصد برسد و این رقم بسیار بلند برای کشور اسکاندیناوی است.

ولی برای سویدن سیستم اجتماعی خوب توسعه یافته مشخص است که حکومت سعی نموده در طول پاندیمی آن را هرچه بیشتر تقویت کند. به گونه مثال، حکومت ابتکاری را در مورد تسریع پرداخت ها هنگام بیماری تحقق بخشید، تا افراد دارای علائم بیماری در خانه بمانند و ویروس را منتقل نکنند.

اولوفسدوتر گفت: "مهمترین چیز این است که اگر مردم بیمار هستند، باید در خانه بمانند. مردم نباید، در هیچ صورت به سر کار بروند." او افزود که سویدن آماده است در هر زمان و در زمینه مبارزه با بیماری همه گیر مسیر خود را تغییر دهد، اگر تعداد عفونت های جدید افزایش یابد. اولوفسدوتر گفت: "هدف استراتژی ما مانند سایر کشورها است، اما ما به گونه ای متفاوت عمل می کنیم."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала