کرونا درآمدهای نفتی عربستان سعودی را سقوط داد

© AFP 2023 / Giuseppe Cacaceکرونا درآمدهای نفتی عربستان سعودی را فرو ریخت
کرونا درآمدهای نفتی عربستان سعودی را فرو ریخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شیوع ویروس کرونا قیمت نفت را شدیدا تحت تأثیر قرار داد و منجر شد که اقتصاد عربستان سعودی با خطر فروپاشی مواجه شود.

به گزارش اسپوتنیک، درآمد های نفت پادشاهی سعودی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است .درآمد شرکت نفتی عربستان سعودی " Saudi Aramco" از ماه جنوری تا ماه مارچ امسال بالغ بر 60.151 میلیارد دالر بوده که نسبت به سال گذشته 16.2 درصد افت را نشان می‌دهد و و تولید نفت به 9.8 میلیون بشکه در روز (به میزان 3 درصد) کاهش یافته است.

تلاش های پشت پرده برای حل اختلافات ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
افزایش 3 برابری مالیات و توقف پرداخت کمک به قربانیان کرونا در عربستان

در عین حال، پیش بینی هزینه های سرمایه برای سال 2020 همچنان در سطح 25-30 میلیارد دالر باقی مانده است و سالانه سود ناشی از فروش نفت حتی به 17 میلیارد دالر نخواهد رسید.

در ربع دوم سال جاری، با کاهش شدید قیمت نفت و کاهش رکورد تولید، شاخص شرکت نفتی عربستان به طرز چشمگیری بدتر شد.

عربستان سعودی روز دوشنبه به نقل از " محمد الجدعان " وزیر مالیه این کشور اعلام کرد به منظور مقابله با پیامدهای شیوع بیماری  COVID-19 و کاهش بهای جهانی نفت، این کشور قصد دارد پرداخت کمک‌هزینه به شهروندانش را متوقف کند و مالیات بر فروش کالا را 3 برابر افزایش دهد.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و بیشترین منبع درآمد این کشور از طریق فروش نفت خام به دست می‌آید. قیمت نفت خام برنت در ماه مارچ بیش از 50 درصد کاهش یافت و تاثیری بد روی اقتصاد این کشور گذاشت.

شماری از رسانه ها با اشاره به شیوع کرونا در عربستان و اجرای سیاست ریاضت‌ اقتصادی در این کشور به علت بحران مالی نوشت اگر این کشور نفت‌خیز و ثروتمند، درآمدهایش را صرف جنگ‌ها و قرارداد‌های تسلیحاتی نمی‌کرد اکنون می‌توانست از ثروت خود در بحران‌های کنونی ناشی از کرونا و کاهش قیمت‌ نفت استفاده کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала