آیا بحران انتخاباتی غزنی با ولایت شدن جاغوری حل می شود؟

© Sputnikآیا بحران انتخاباتی غزنی با ولایت شدن جاغوری حل می شود؟
آیا بحران انتخاباتی غزنی با ولایت شدن جاغوری حل می شود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
 شماری از وکیلان پارلمان افغانستان، عملی شدن این وعده را راه حل بحران انتخابات پارلمانی نیز در ولایت غزنی دانسته و از مقام های این کشور می خواهند، که به وعده داده شده در قسمت ولایت شدن جاغوری عمل کنند.

مخالفت نمایندگان غزنی با حوزه ای شدن انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
مخالفت نمایندگان غزنی با حوزه ای شدن انتخابات

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، هزاران شهروند از رئیس جمهور و سایر مقام ها می خواهند که به وعده داده شده در قسمت ولایت شدن ولسوالی جاغوری عمل کند.
در کناراین  شهروندان، شماری از وکیلان نیز این خواست مردم را منطقی دانسته و آن را راه حل بحران انتخابات پارلمانی ولایت غزنی نیز می دانند.
حسن رضا یوسفی؛ یک عضو شورای ولایتی غزنی در مورد ولایت شدن ولسوالی جاغوری گفت: ولسوالی جاغوری از لحاظ مساحت و نفوس و سایر موارد شرایط ولایت شدن را دارد و رئیس جمهور کنونی و پیشین نیز وعده داده بودند که این ولسوالی را به ولایت ارتقا دهند؛ اما تا هنوز این وعده جنبه عملی پیدا نکرده است که امیدواریم این بار جنبه عملی پیدا کند.
یوسفی، راه حل بحران انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی را نیز همین ولایت شدن جاغوری دانسته و اظهار داشت: اگر جاغوری ولایت شود و مناطق هزاره و شیعه نشین غزنی وارد جغرافیایی ولایت جاغوری شوند، دیگر نیاز به انتخابات خلاف قانون حوزوی هم در ولایت غزنی نیست و پس از آن برداران پشتون می توانند که وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنند.
به گفته وی، این خواست ناعادلانه و غیر منطقی نیست و یک خواست مشروع است که ولسوالی جاغوری از هر لحاظ شرایط ولایت شدن را دارد.
این عضو شورای ولایتی غزنی افزود، که ما طرفدار ولایت شدن سایر ولسوالی های پرجمعیت نیز هستیم و هر ولسوالی که مثل جاغوری نفوس و مساحت داشته باشد، باید به ولایت تبدیل شود.
پیش از این نیز  دیگر وکلای غزنی، از جمله عبدالقیوم سجادی نماینده غزنی در پارلمان، نیز یگانه راه حل پایان بحران انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی را ولایت شدن جاغوری دانسته بود و خواستار ولایت شدن این ولسوالی شده بودند.
در طول 18 سال بیشتر کاندیدهای ریاست جمهوری و پارلمانی از طریق وعده دادن ولایت شدن جاغوری از این ولسوالی امن و پرجمعیت رای جمع آوری کرده اند، ولی بعد از پایان انتخابات این وعده هرگز جنبه عملی پیدا نکرده است.
یادآوری می کنیم، که تقسیمات واحدهای اداری افغانستان از گذشته تا حال ناعادلانه بوده و نفوس و مساحت بسیاری از ولسوالی ها و ولایات چند برابر سایر ولایت ها و ولسوالی ها است و کدام استندرد مشخص موجود نیست که کدام مناطق با کدام شرایط ولایت و یا ولسوالی شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала