کرزی به آمریکا: افغانستان میدان رقابت با دیگر کشور‌ها نیست

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین کشور در اعلامیه‌ی که از سوی دفتر مطبوعاتی وی منتشر شده گفته است که جلوگیری از مداخله‌ی انحصارگرایانه در روند صلح، افغانی کردن این روند و آغاز مذاکرات میان افغان‌ها به تحکیم حاکمیت ملی مردم افغانستان کمک می‌کند.

 به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی؛ رییس‌جمهوری پیشین کشور از ایالات متحده آمریکا خواسته که از افغانستان برای تقابل و رقابت با کشور‌های دیگر استفاده نکند و باید حضور آن کشور در افغانستان، باعث تحکیم همبستگی و ثبات در منطقه گردد.

رئیس جمهور پیشین کشور در اعلامیه‌ی که از سوی دفتر مطبوعاتی وی منتشر شده از علاقه‌مندی کشورهای همسایه و منطقه در پیوند به تسریع روند صلح در افغانستان نیز استقبال نموده است.

در اعلامیه به نقل از کرزی آمده است که جلوگیری از مداخله‌ی انحصارگرایانه در روند صلح، افغانی کردن این روند و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به تحکیم حاکمیت ملی مردم افغانستان کمک می‌کند.

این در حالی است که روسیه و ایران هر کدام در اعلامیه‌های جداگانه از اوضاع جاری در افغانستان و اثرات منفی آن بر روند صلح و امنیت منطقوی ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران: با نگرانی تحولات سیاسی افغانستان را دنبال می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه ایران: با نگرانی تحولات سیاسی افغانستان را دنبال می‌کنیم

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران که روز گذشته منتشر شد، آمده است که ایران با نگرانی وضعیت سیاسی و امنیتی در افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند و در مورد تبعات غیرقابل پیش‌بینی اختلافات پیش‌آمده در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بر ثبات داخلی و اثرات منطقه‌ای آن احساس خطر می‌کند.

وزارت خارجه‌ی ایران از رهبران سیاسی افغانستان و کشورهای منطقه نیز خواسته است که از تمام ظرفیت‌های موجود برای یافتن راه بیرون‌رفت از اختلافات پیش‌آمده بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله، استفاده کنند.

وزارت خارجه‌ی افغانستان اما در واکنش به اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران گفته است که افغانستان روابط رو به توسعه با ایران دارد و با توجه به مشترکات زیاد تاریخی، دینی و فرهنگی دو کشور، توقع نمی‌رفت که «جمهوری اسلامی ایران چنین دید سطحی نسبت به قضایا و مسایل افغانستان داشته باشد».

بحران کنونی سیاسی به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اوج گرفت. براساس نتیجه انتخابات اشرف غنی به عنوان رییس‌جمهور منتخب برگزیده شده؛ اما عبدالله عبدالله این نتیجه را نپذیرفته و آن را تقلبی می‌خواند.

تنش میان غنی و عبدالله تا جایی پیشرفته که هر دو به عنوان رییس‌جمهوری سوگند یاد کرده‌است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز امروز به کابل آمده است. هدف از سفر او به کابل پیشبرد توافق‌نامه‌ی صلح آمریکا و طالبان گفته شده. او پس از ورود به کابل، با اشرف غنی و عبدالله عبدالله به‌طور جداگانه دیدار کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала