کشتی نو طیاره بردار روسیه اتمی خواهد بود

© Photo / Christos Avraamides / Christos Avraamidesکشتی نو طیاره بردار روسیه اتمی خواهد بود
کشتی نو طیاره بردار روسیه اتمی خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تنها نیروهای بحری امریکا کشتی های طیاره بردار بزرگ با دستگاه انرژی اتمی با حجم 100 هزار تن آب در اختیار دارند. ولی بحریه نظامی روسیه، احتمالاً، مساله اعمار چنین کشتی طیاره بردار را بررسی می کند.

اچ آی ساتون (H I Sutton) در مطلب منتشره در نشریه Forbes (امریکا) می نویسد، در حال حاضر یگانه کشتی طیاره بردار روسی "ادمیرال کوزنیتسوف" با حجم 60 هزار تن آب است. این کشتی بزرگ است، اما حجم قابل توجهی کمتری دارد و به همین دلیل قادر است، تعداد طیارات جنگی کمتری را در مقایسه با کشتی های طیاره بردار امریکایی حمل نماید. در حال حاضر، دو پروژه رقیب، پروژه های «طوفان» و «لامانتین»، در حال جایگزینی آن هستند. در هر دو وریانت، نیروگاه هسته ای پیشنهاد شده است.

لاف در باره کشتی طیاره بردار با حجم 100 هزار تن آب - اسپوتنیک افغانستان
لاف در باره کشتی طیاره بردار با حجم 100 هزار تن آب

کشتی های طیاره بردار عنصر کلیدی ترسیم قدرت هستند. کشتی طیاره بردار روسی "ادمیرال کوزنیتسوف" در ساحل سوریه زمانی مستقر شد که طیارات جنگی آن حملات هوایی را در آن منطقه انجام می دادند. ولی در اختیار داشتن یگانه کشتی طیاره بردار بدان معنی است که نیروی بحری روسیه نمی تواند از آن به طور مداوم استفاده کند. در حال حاضر، این کشتی در حال نوسازی است که چندین سال ادامه خواهد یافت. ظاهراً این روند باید در سال 2020 به پایان می رسید، اما در حین کار دشواری های نسبت خرابی های تولیدی به وجود آمد.

در اکتوبر سال 2018، حوض بزرگ شناور  PD-50که در آن کشتی طیاره بردار "ادمیرال کوزنیتسوف" قرار داشت، غرق شد. خود کشتی شناور ماند، اما در آن لحظه جرثقیل بزرگی روی عرشه آن سقوط کرد که باعث خسارت در کشتی شد. و اخیراً، در دسامبر سال گذشته، در کشتی طیاره بردار روسی "ادمیرال کوزنیتسوف" آتش سوزی رخ داد. ولی کشتی طیاره بردار روسی "ادمیرال کوزنیتسوف" همچنان یگانه کشتی طیاره بردار است و بنابراین استفاده از آن ادامه خواهد یافت.

جدیدترین کشتی طیاره بردار امریکا با اف-۳۵ ناسازگار است - اسپوتنیک افغانستان
جدیدترین کشتی طیاره بردار امریکا با اف-۳۵ ناسازگار است

زمان ظهور کشتی طیاره بردار جدید روسیه هنوز مشخص نشده است، زیرا هنوز هیچگونه فیصله در این مورد اتخاذ نشده است. ولی رئیس جمهور پوتین پیش از این در ماه جنوری ضمن بازدید از سواستوپل، با مدل کشتی طیاره بردار «لامانتین» آشنا شد.

کشتی های طیاره بردار امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
راکت های نو روسیه و چین میتوانند رئیس جمهور امریکا را به امتناع از استقرار کشتی های طیاره بردار مجبور سازند

در مورد پروژه 23000E  طوفان، این کشتی با حجم 90 هزار تن 50 درصد بیشتر از کشتی طیاره بردار "ادمیرال کوزنیتسوف" است. طول آن 330 متر (1128 فت) است که تقریباً مطابق با پارامترهای کشتی طیاره بردار کلاس "Nimitz" نیروی بحری ایالات متحده  است.

نیروی بحری روسیه از قبل شامل کشتی هایی با نیروگاه های هسته ای بود. معروف ترین آنها کشتی «Kirov» است. یکی از این کشتی های عظیم دوران جنگ سرد هنوز فعالانه خدمت می کند، در حالی که کشتی دیگری به نام «ادمیرال نخیموف» حالا نوسازی میشود.

حتی اگر روسیه یک کشتی طیاره بردار جدید هم بسازد، سالها خواهند گذشت، تا آن را به بهره برداری بسپارد، بنابراین کشتی طیاره بردار "ادمیرال کوزنیتسوف" همچنان مجبور خواهد بود، در خدمت باقی بماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала