هلیکوپتر Mi-24 - دلیل مجهز شدن مجاهدین افغان با استینگر های آمریکایی

© Photo / Igor Dvurekovنیروی ویژه شوروی چگونه در افغانستان در پی شکارکردن «ستینگر» امریکایی بودند
نیروی ویژه شوروی چگونه در افغانستان در پی شکارکردن «ستینگر» امریکایی بودند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک نشریه آمریکایی، در گزارشی اثربخشی هلیکوپتر Mi-24 روسیه در میدان نبرد را بررسی نموده نوشت: این بالگرد ها آمریکایی ها را وادار ساخت تا مجاهدین افغان را با «استینگرها» مجهز کند.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه آمریکایی The Aviationist در مقاله‌ای نوشت:هلیکوپتر Mi-24 روسی که در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و به طور غیر رسمی به عنوان "تمساح" معروف است، در جنگ افغانستان  ثابت کرد که یک سیستم تسلیحاتی بسیار مؤثر بوده است.

 در این مقاله آمده است كه كارآیی این ماشین جنگی شوروی به حدی بود كه سازمان های اطلاعاتی آمریكا برای مقابله با آنها، مجبور شد مجاهدین افغانستان را با سیستم های دافع هوای "استینگر" مجهز کند.

پیش از این گزارش شده بود که دفتر طراحی Mila و Rostvertol هلیکوپتر تهاجمی Mi-24 را با نام کاری Mi-35P +  نوسازی کردند.

این نوسازی ، به ویژه مربوط به سیستم کنترل تسلیحات است: هلیکوپتر یک مجموعه آنالوگ دیجیتال را برای موشک های هدایت شونده دریافت کرد، که قبلاً در این نوع هلیکوپترها استفاده نشده بود. همچنین یک سیستم نوری الکترونیکی نیز درآن نصب شده است.

نیروی ویژه شوروی چگونه در افغانستان در پی شکارکردن «ستینگر» امریکایی بودند - اسپوتنیک افغانستان
نیروی ویژه شوروی چگونه در افغانستان در پی شکارکردن «ستینگر» امریکایی بودند

Mi-24  نوع هلیکوپتر تهاجمی سنگین  ارتش روسیه است. این هلیکوپتر علاوه بر آن‌که به چندین پرتابگر و جایگاه‌های حمل راکت و موشک مجهز است، ظرفیت حمل 8 سرباز مسلح را هم داراست و در واقع یک هلیکوپتر ترابری نیز محسوب می‌شود و از این نظر قابل مقایسه با هیچ بالگرد جنگنده دیگری نیست. این بالگرد زره‌پوش دوموتوره در شرکت میل طراحی شده و از سال 1972 مورد استفاده اتحاد جماهیر شوروی و وارثان آن و بیش از 50 کشور دیگر دنیا قرار گرفته‌است.

  هلیکوپتر تهاجمی Mi-24   به‌طور گسترده‌ای در جنگ شوروی در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت. شوروی‌ها علاوه بر اینکه نیروهای خود را به این بالگرد مجهز کرده بودند تعداد زیادی از آنها را در اختیار دولت جمهوری دمکراتیک افغانستان قرار دادند تا برای بمباران مواضع مجاهدین افغان از آن‌ها استفاده کنند. آمریکایی‌ها برای مقابله با هلیکوپتر های شوروی موشک‌های دافع هوای استینگر را در اختیار مجاهدین گذاشتند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала