مسابقه سلاح مافوق سرعت صوت روسیه، چین و امریکا

© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر مسابقه سلاح مافوق سرعت صوت روسیه، چین و امریکا
مسابقه سلاح مافوق سرعت صوت روسیه، چین و امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حال حاضر، در جهان سه گانه پیشتاز- روسیه، چین و ایالات متحده در زمینه سلاح های hypersonic وجود دارد. سایر کشورها یا در این زمینه خود را به آنها میرسانند یا با آنها همکاری می کنند. ولی در این سه کشور پیشتاز نیز رهبران وجود دارند. مجله Science معلومات میدهد که چه کسی در عرصه مافوق سرعت صوت جلوتر است.

ریچارد ستون (Richard Stone) در مطلب منتشره در نشریه Science (امریکا) می نویسد، در آسمان بالای قسمت شمال غربی چین، یک طیاره بدون سرنشین فانه مانند از راکت جدا شد. راکت کروز هیپرسونیک «سینکون-2» ( (Xingkong-2 که به نام دستگاه پروازی ضربتی موجی یاد میشود، با سرعت حداکثر شش ماخ وارد استراتوسفر شد و بعداً به وسیله امواج ضربتی سرعت میگیرد. آزمایشات انجام شده در اگست سال 2018 را اکادمی هوایی-فضایی آئرودینامیکی چین که طراح این سلاح می باشد، چنین تشریح نموده است (چین این ویدئو را نشان نداد). سرعت و مانور راکت بالدار كروز هیپرسونیك كه ارگان نشراتی حزب کمونیست «گلوبال تایمز» (Global Times) با شور و شعف در مورد آن نوشت، به آن امکان عبور از " هر سیستم دفاع راکتی موجود" فراهم می سازد.

اردوی ایالات متحده، مانند مخالفان آنها، در طول چند دهه به آرزوی داشتن چنین راکت ها بودند که بتوانند سرعت هیپرسونیک را توسعه دهند که حداقل پنج برابر سریعتر از سرعت صدا باشد. راکت های بالستیکی بین قاره ای زمانیکه از فضا وارد اتموسفییر میگردند، با این تعریف مطابقت دارند. اما از آنجا که چنین راکت ها مثل مرمی در امتداد یک مسیر بالستیکی قابل پیش بینی پرواز می کنند، عامل تغییر جهت ناگهانی در آنها وجود ندارد. در مقابل، سلاح های hypersonic، مانند دستگاه ضربتی موجی چینی، مانورهای آیرودینامیکی را انجام می دهد و از سیستم های دفاعی راکتی عبور میکند و دشمن را به حدس زدن در باره اینکه هدف آن چیست، مجبور می سازد.

استخبارات امریکا: روسیه میتواند فقط چند عدد سلاح مافوق سرعت صوت بسازد - اسپوتنیک افغانستان
استخبارات امریکا: روسیه میتواند فقط چند عدد سلاح مافوق سرعت صوت بسازد

 از همان آغاز جنگ سرد، پنتاگون بطور متناوب در باره طراحی سلاح های بسیار قدرتمند هیپرسونیک صحبت میکرد، اما پس از آن وقتی می فهمید که این مشکلات جدی به همراه دارد، از آن صرفنظرنظر میکرد. مارک لوئیس (Mark Lewis)، انجینیر عرصه هوایی-فضایی که در وزارت دفاع ایالات متحده به عنوان مدیر تحقیقات و نوسازی دفاعی کار می کند، گفت: "فعالیت دیوانه وار آغاز شد، پول زیادی سرمایه گذاری شد و پس از آن به این نتیجه رسیدیم که ما از این موضوع خیلی دور هستیم." دانیل دی لورنتیس (Daniel DeLaurentis)، مدیر انستیتوت امنیت جهانی و نوآوریهای دفاعی در پوهنتون پوردو، افزود: "این رشته را تمویل نکردند، و با گذشت سالها، عملاً به فراموشی سپرده شد."

اکنون وزارت دفاع امریکا دوباره فعالیت تهاجمی را آغاز کرده و سالانه یک میلیارد دالر برای تحقیقات هیپرسونیک اختصاص می دهد.

این مسابقه تسلیحاتی تمام محاسبات استراتژیک را سرچپه خواهد ساخت. رهبری روسیه دستگاه های هیپرسونیک با كلاهك هسته ای را تضمین امنیت خود در برابر موفقیت های آینده آمریكا در عرصه توسعه سیستم ها برای از بین بردن راکت های قاره پیما میداند كه می توانند بازداری هسته ای را برهم زنند.

پوتین: روسیه درباره سلاح مافوق سرعت صوت در جهان پیشتاز است - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: روسیه درباره سلاح مافوق سرعت صوت در جهان پیشتاز است

در تاریخ 26 دسامبر سال 2018، اردوی روسیه راکت بالستیکی به نام «آوانگارد» را از پایگاه در کوه های اورال با بلاک محاربوی مافوق سرعت صوت پرتاب کرد. طوری که رهبری روسیه اظهار داشت، با جدا شدن از وسیله نقلیه پرتاب در استراتوسفر،بلاک محاربوی به فاصله 6 هزار کیلومتر با سرعتی حیرت انگیز 27 برابر سرعت صدا از سایبریا زیگ زگ زد و سپس در کمچاتکا به هدف اصابت کرد. پس از آن، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین با خوشی، "آوانگارد" را هدیه سال نو برای کشور نامید. ماه گذشته، وزارت دفاع روسیه اعلام كرد كه سیستم های هیپرسونیك «آوانگارد» با انرژی هسته ای را به نوکریوالی محاربوی گذاشته است. این به پوتین اجازه این اظهارات داد که روسیه اولین کشور در جهان است که اسلحه هیپرسونیک دارد.

سلاح نو مافوق سرعت صوت روسیه امریکا و ناتو را وحشت زده ساخته - اسپوتنیک افغانستان
سلاح نو مافوق سرعت صوت روسیه امریکا و ناتو را وحشت زده ساخته

در حالی که دانشمندان نظامی شیوه های جلوگیری و برهم زدن حملات هیپرسونیک جستجو میکنند، دیپلوماتان و کارشناسان منع گسترش سلاح های هسته ای در مورد چگونگی محدود کردن این تخنیک مخرب - یا حتی غیرقانونی ساختن آن - بحث می کنند. انکیت پاندا (Ankit Panda) عضو ارشد علمی فدراسیون دانشمندان امریکایی می گوید: "زمان آن فرا رسیده است که سلاح های هیپرسونیک محدود شود." سال گذشته، اداره امور خلع سلاح سازمان ملل گزارشی را منتشر کرد که در آن سناریوهای مختلف کنترول اسلحه ارائه شده است. در گزارش "مسابقه احمقانه تکنالوژی های نوآوری که مزایای نظامی آنها هنوز اثبات نشده است" به شدت محکوم کرد.

اما قراردادهای کنترول تسلیحات دیگر رونق ندارند. و چون چین، روسیه و ایالات متحده دائماً یکدیگر را تحت فشار قرار می دهند و یک آزمایش گسترده را بعد از دیگری انجام می دهند، مسابقه تسلیحات hypersonic همه چانس های تسریع شدن دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала