دانش آموزان هندی بر ضد قانون جدید شهروندی اعتراض میکنند

© Евгений Безекаدانش آموزان هندی بر ضد قانون جدید شهروندی اعتراض میکنند
دانش آموزان هندی بر ضد قانون جدید شهروندی اعتراض میکنند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پولیس هند در پوهنتون در دهلی نو برضد محصلان که در کتابخانه پنهان شده بودند، گاز اشک آور استعمال نموده است.

سیگال سموئیل (Sigal Samuel) در مطلب منتشره در نشریه Vox (امریکا) می نویسد، در شهرهای سراسر هند اعتراضات با شدت جریان دارند که از طرف پولیس بطور وحشیانه سرکوب میشوند. دلیل آنها تصویب قانون جدید جنجال برانگیز در مورد شهروندی می باشد. طبق این قانون، مهاجران اکثر اقلیت های مذهبی می توانند شهروندی را به روشی ساده دریافت کنند، اما این اقدام در مورد مسلمانان صدق نمی کند. حکومت هند از این طریق تلاش می ورزد، تا جامعه مسلمانان را منزوی سازد.

  تظاهرات علیه قانون جدید در هند به خشونت کشیده شد - اسپوتنیک افغانستان
تظاهرات علیه قانون جدید در هند به خشونت کشیده شد

پولیس در روز یکشنبه وارد ساحه پوهنتون دهلی نو شد و صدها دانشجو را مجروح ساخت و علیه کسانی که سعی می ورزیدند در کتابخانه پنهان شوند، گاز اشک آور استفاده کرد. فیلم های اعتراضات نشان می دهند که پولیس چگونه دانش آموزان را با سوته می زنند. ده ها نفر از مصدومان در بیمارستان بستری شده، اما هنوز راجع به مرگ و میر گزارش داده نشده است.

به گفته مبصرین، اعتراضات در پوهنتون جامعه ملت اسلامی که اکثریت دانشجویان آن مسلمان هستند، به طور مسالمت آمیز آغاز شد. اما وقتی پولیس با استفاده از زور وارد ساحه آن شد، برخی از معترضین پرتاب نمودن سنگ به سمت پولیس آغاز کردند. تظاهرکنندگان بس ها و موتور سیکلت ها را به آتش کشیدند. مأمورین هراست نظم عامه  به داخل ساختمان های پوهنتون، جایی که دانشجویان نیز به آن پناه برده بودند، وارد شدند.

یکی از دختران گفت: "پولیس به خوابگاه زنان شتافت و وارد خوابگاه مردان شد." - دانشجویان فرار کردند و میخواستند جهت نجات جان شان تلاش ورزند. آیا این دموکراسی است؟ ما کجا زندگی می کنیم؟ "

دختر دیگری گفت که پولیس در حال که فریاد می زد، «فاحشه ها»، «خائینین» آنها را تعقیب میکردند.

ادامه تظاهرات و ناآرامی های مذهبی در هند - اسپوتنیک افغانستان
ادامه تظاهرات و ناآرامی های مذهبی در هند

دفتر عفو بین الملل هند از مقامات خواسته است، تا این ادعاها که افسران پولیس بر دانشجویان پوهنتون تجاوز جنسی نمود، تحقیق کنند.

پایتخت کشور طی مدت طولانی چیزی شبیه به این ندیده بود. پس از ناآرامی هایی که از آنجا آغاز شد، دانش آموزان در شهرهای دیگر نیز به نشانه همبستگی به خیابانها برآمدند. در پوهنتون اسلامی الیگار، واقع در جنوب شرقی دهلی، نیز تظاهرکنندگان جوان با خشونت پولیس روبرو شدند. بیش از 60 نفر زخمی شدند.

اعتراضات حداقل در 17 شهر از جمله مومبای، بوپال، جیپور، کلکته، حیدرآباد و لوکنهو رخ داده است.

در ایالت شمال شرقی آسام که همگی ساکنان آن اخیراً مجبور به ارائه اسناد و مدارکی مبنی بر اثبات تابعیت قانونی بودند (در غیر این صورت با دستگیری و تبعید روبرو میشدند)، پولیس در جریان تظاهرات چهار نفر را به ضرب گلوله به قتل رساند.

مسلمانان هند در برابر استفاده سیاسی عربستان از مکان های مقدس تظاهرات کردند - اسپوتنیک افغانستان
مسلمانان هند در برابر استفاده سیاسی عربستان از مکان های مقدس تظاهرات کردند

این موج اعتراضات قدرتمندترین چالش نخست وزیر ناریندرا مودی است که سعی دارد هند را در مسیر ناسیونالیسم هندو (علیه مسلمانان) قرار دهد. این اقدام جدید قانون اصلاح شهروندی (CAB)، به یکی از اولویت های اصلی مودی تبدیل شده است. او استدلال می کند که هدف قانون حمایت از اقلیت های تحت تعقیب است.

اما در خارج از چارچوب این قانون، گروه بسیار بزرگ مسلمانان که جمیعت آنها به 200 میلیون نفر یا 14 درصد از مردم هند میرسد، قرار گرفته اند. در زمان مودی آنها با تهدیدهای فزاینده روبرو شده و مسلمانان در مورد امنیت و موقعیت خود در جامعه هراس دارند.

مودی می گوید که قانون جدید و راجستر بر ضد مسلمانان متوجه نیست. روز دوشنبه، وی از طریق توییتر به مردم هند خطاب نمود و از آنها خواست كه "صلح را حفظ كنند" و "از پخش شایعات و دروغ خودداری كنند." ولی او طی سخنرانی خود یک روز قبل از این در میتنگ، خاطرنشان كرد كه معترضین را میتوان " با لباس شان شناخت". این یک اشاره مستقیم به مسلمانان بود.

یکی از فعالان حقوق بشر سیک، هارش مندر (Harsh Mander) نوشت که قانون اصلاح شهروندی "جدی ترین تهدید برای قانون اساسی دموکراتیک سکولار هند از زمان تبدیل شدن به جمهوری" به شمار می آید. وی اظهار داشت که قصد دارد از احساس همبستگی به عنوان یک مسلمان ثبت نام کند و از هندی ها خواست، تا با پیوستن به یک جنبش نافرمانی مدنی در سطح کشور، با این قانون مبارزه کنند.

این جنبش از روی قضاوت بر میزان اعتراضات روزهای اخیر، رو به افزایش است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала