سازمان ملل نتوانست تأیید كند كه ایران در پشت حملات پالایشگاه آرامکو عربستان قرار دارد

© Sputnik سازمان ملل نتوانست تأیید كند كه ایران در پشت حملات پالایشگاه آرامکو عربستان قرار دارد
 سازمان ملل نتوانست تأیید كند كه ایران در پشت حملات پالایشگاه آرامکو عربستان قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل نتوانست تأیید کند که حملات در ماه سپتامبر به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان توسط ایران انجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ با استناد به گزارش دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت می گوید، سازمان ملل نتوانست تأیید کند که حملات در ماه سپتامبر به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی توسط ایرانی انجام شده است. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش شش ماهه خود پیرامون ایران نوشت که سازمان ملل «نمی تواند به طور مستقل اثبات کند که موشکهای کروز و هواپیماهای بدون سرنشین بکار رفته در این حملات دارای منشأ ایرانی بودند و به شیوه ای مغایر با قطعنامه های سازمان ملل منتقل شدند».

سازمان ملل در این گزارش اعلام کرد که بازپرسان این سازمان توانستند بقایای سیستم های تسلیحاتی بکار رفته در حمله های ماه مه به تأسیسات نفتی، به فرودگاه بین المللی «أبها» و تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را بررسی کنند.

این گزارش در ادامه می افزاید که سازمان ملل «هنوز در حال گردآوری و تحلیل اطلاعات بیشتر در مورد موشکهای کروز و هواپیماهای بدون سرنشین بکار رفته در این حمله ها است» و اینکه یافته های بیشتر در «زمان مقرر» و بصورت گزارش اعلام خواهد شد.

حمله به شرکت آرامکو و تاثیر آن بر اقتصاد عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
حمله به شرکت آرامکو و تاثیر آن بر اقتصاد عربستان سعودی

این گزارش نشان می دهد که سازمان ملل پس از ماهها تحقیق و تفحص نتوانست بر ادعاهای واهی عربستان و آمریکا علیه ایران مهر تأیید بزند. در ماه سپتامبر، وزیر دفاع عربستان مدعی شد که این حمله ها بدون تردید با حمایت و پشتیبانی ایران صورت گرفته اند و اینکه بررسی قطعات بجامانده از موشکها و پهپادهای کشف شده نشاندهنده ایرانی بودن منشأ آنهاست.

گفتنی است که بازپرسان سازمان ملل در پاسخ به دعوت مقامات عربستان سعودی در ماه های سپتامبر و نوامبر به ریاض سفر کردند تا از نزدیک در مورد این موضوع تحقیق کنند.

در گزارش تیم های تحقیقاتی آمریکا و عربستان پیرامون این حمله ها آمده است که این حمله ها پیچیده و آمیخته ای از حمله های پهپادی و موشکی از جانب شمال بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала