خروج آمریکا از افغانستان حاوی پیام کاهش قدرت این کشور در جهان است

© AFP 2023 / Delil Souleiman خروج آمریکا از افغانستان حاوی پیام کاهش قدرت این کشور است
 خروج آمریکا از افغانستان حاوی پیام کاهش قدرت این کشور است    - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به نوشته رسانه چینی، احتمال خروج آمریکا از افغانستان، راه را برای افزایش نفوذ دولت پکن در منطقه هموار خواهد کرد و حاوی پیام کاهش قدرت آمریکا در جهان می باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تکرار کرده است و با پایان دادن به دو دهه حضور نظامی در افغانستان و طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات 2020 افزایش خواهد یافت.

«ثوث چاینا مورنینگ پست» نوشت که خروج آمریکا از افغانستان اگرچه منطقی بنظر می‌رسد اما پیکربندی ژئوپلتیک را به زیان آمریکا و به سود چین تغییر می‌دهد.

براساس این نوشتار، افغانستان به عنوان دروازه ارتباط آسیا و خاورمیانه در آستانه «بازی بزرگ 2» قرار دارد و کنترل این کشور برای کنترل بخش‌های زیادی از منطقه اورآسیا ضروری است.

نشریه چینی می‌نویسد که افغانستان در مرکز و روبروی بازی بزرگ سیاسی قرن 21 بین آمریکا و چین قرار دارد و با اشاره به پروژه عظیم «یک راه، یک جاده» برای ارتباطات منطقه‌ای گفت که این پروژه راه را برای ایجاد نظمی جدید به رهبری چین هموار می‌کند.

امریکا جنگ در افغانستان باخته است - اسپوتنیک افغانستان
خروج مخفیانه و آرام قوای امریکا از افغانستان

در ادامه نیز با اشاره به مرز مشترک دو کشور در گذرگاه «واخان» آمده که کشورهای هم مرز با افغانستان نیز روابط خوبی با چین دارند؛ در تاجیکستان یک پایگاه نظامی چین قرار دارد، پاکستان نقش مهمی در پروژه راه و جاده چین دارد و ایران نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا از ذینفعان سرمایه‌گذاری پکن است.

ثوث چاینا مورنینگ پست نوشت: چین به دلیل سیاست عدم مداخله و احترام به تمامیت ارضی متحدانش قابلیت همکاری با دیگر کشورها را دارد اما ایدئولوژی کمونیستی آن می‌تواند مورد سوء استفاده و تبلیغات علیه پکن قرار گیرد.

این نشریه چینی افزود که خروج آمریکا از افغانستان حاوی این پیام جدی و مهم می‌باشد که قدرت آمریکا در حال کاهش می‌باشد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала