پول ده درصد محصول برخدمات مخابراتی حیف‌ومیل می شود

© Photo / Mcit.gov.afپول ده درصد محصول برخدمات مخابراتی حیف‌ومیل می شود؟
پول ده درصد محصول برخدمات مخابراتی حیف‌ومیل می شود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، به رسانه داخلی اجازه نمی دهد تا از سامانه «ریل تایم/زمان واقعی» در این وزارت به گونه درست تصویربرادری کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مسئولان این وزارت بخش هایی از این سامانه را محرم می دانند و می گویند که آنان نمی توانند.

چند مقام وزارت مخابرات به اتهام فساد به دادستانی کل معرفی شدند - اسپوتنیک افغانستان
چند مقام وزارت مخابرات به اتهام فساد به دادستانی کل معرفی شدند

شیرشاه نوابی، سخن‌گوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفت: "یک فاصلۀ زمانی کار دارد تا ما اجازۀ داخل شدن به سیستم را بگیریم.... چون شما می‌دانید که خیلی محرمیت‌ها است در این دستگاه و همین محرمیت‌ها باعث شده که بعضی نگرانی‌ها به شما ایجاد شود".

سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی می گوید که هیچ ممانعتی فرا راه نظارت از چگونکی گردآوری ده درصد محصول مخابرات بر خدمات مخابراتی وجود ندارد، اما تاکنون به رسانه های اجاز داده نشده است که از تمامی بخش های این سامانه تصویربرداری کنند.

خدا داد موسوی، آگاه بخش فناوری اظهار داشت: «همان‌طوری که نامش ریل تایم است، به محض این‌که شهروندان کارت اضافه می‌کنند، بعد از چند ثانیه یا حد اکثر تا یک دقیقه بعد، باید بتوانند آن را در سیستم ببینند. این نیازمند آن نیست که برای هرچیزی وارد سیستم (بیلینگ) شرکت ‌های مخابراتی شوید، بل قبل از قبل باید اطلاعات در سیستم شما (ریل تایم) آماده باشد.

از بهر برادری سامانه زمان واقعی درست یک ماه می گذرد، اما تا هنوز از نگرانی های شهروندان کشور از احتمال حیف و میل درآمدهای ده درصد محصول ب رخدمات مخابراتی کاسته نشده است.

عبدالتواب، باشندۀ کابل بیان داشت: "اگر ما بدانیم که مالیه ده درصدی به کجا می‌رود و در کجا به مصرف می‌رسد، از گردآوری آن ناراحت نمی‌شویم، اما متأسفانه که این روشن نیست چه می‌شود".

افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
وزارت مخابرات افغانستان مکالمات را شنود می کند

حبیب فرزام، باشندۀ دیگر کابل نیز افزود: "وقتی‌که کسی نمی‌خواهد که معلومات را با شهروندان شریک بسازد، این خود نشان دهندۀ این است که فساد وجود دارد".

حتا شماری از اعضای مجلس نمایندگان نیز مطمن نیستند که در چنین سازمانه یی وجود دارد یا خیر.

نسیمه نیازی، یکی از این اعضای مجلس گفت: "ما این موضوع را جدی پی‌گیری می‌کنیم و روشن می‌سازیم که آیا واقعأ این فعال شده‌است یا نه".

حکومت افغانستان با هزینه یازده میلیون دالر، سیستم کوچکی برای نظارت درآمدی مالیات بر خدمات مخابراتی را ماه گذشته ایجاد کرده بود، اما این سامانه در واقع با هزینه کمتر از صدهزار دالر ساخته شده می تواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала