ارائه شواهد جدی از نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی

© AP Photo / Etienne Oliveauمحمد بن سلمان
محمد بن سلمان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارشگر ویژه سازمان ملل پس از ماه‌ها تحقیقات، گزارش طولانی خود را درباره پرونده قتل روزنامه‌نگار سعودی منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک، یک کمیته مستقل حقوق بشر مربوط سازمان ملل که در مورد مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی کشته‌شده در ترکیه، تحقیق می‌کند اعلام کرد درباره نقش احتمالی ولیعهد عربستان در این رخداد «شواهد جدی» وجود دارد.
انیس کالامار، گزارشگر ویژه این کمیته در گزارش 101 صفحه‌ای خود گفته است که به سازمان ملل و دبیرکل آن توصیه می‌کند درباره نقش محمد بن‌ سلمان، ولیعهد کنونی عربستان سعودی، در قتل جمال خاشقجی تحقیق به عمل آید.
همزمان این کمیته خاطرنشان کرده است که به «هیچ نتیجه قطعی» درباره مقصر بودن ولیعهد عربستان نرسیده و آن را محتاج تحقیقات بعدی دانسته است. 

جزئیات تکان‌دهنده دیگر از سرنوشت جسد خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
جزئیات تکان‌دهنده دیگر از سرنوشت جسد خاشقجی

نهاد وابسته به سازمان ملل با «جرم بین‌المللی» توصیف کردن مرگ آقای خاشقجی، گفته است: «گزارشگر ویژه پرونده به این نتیجه رسیده است که آقای خاشقجی قربانی یک قتل عمدی، از قبل‌ طراحی‌شده و خارج از عرف قضایی بوده است که حکومت عربستان سعودی بر طبق قانون بین‌المللی حقوق‌بشر مسئول آن است.»
در این گزارش آمده است: شواهدی قاطع و معتبر وجود دارد که صحنه جنایت قتل خاشقجی نه تنها بازرسی بلکه پاکسازی نیز شده است, از این رو, در زمانی که بازرسان ترکیه ای توانستند وارد کنسولگری شوند, موارد بسیار کمی را پیدا کردند. آنها خودشان بر این احتمال تأکید کرده‌اند که شواهد زیادی از بین برده شده است.
جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار 59 ساله تبعه عربستان سعودی هشت ماه پیش در تاریخ دوم اکتبر سال 2018 پس از ورود به کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه برای تمدید پاسپورت خود ناپدید شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته است تحقیقات انجام‌شده در عربستان و ترکیه درمورد قتل جمال خاشقجی از استانداردهای بین‌المللی لازم درباره مرگ‌های غیرقانونی برخوردار نبوده است.
او افزوده است که تحقیقات در مورد این قتل در عربستان با «حسن نیت» انجام نگرفته است و ممکن است با هدف «مخدوش کردن عدالت» انجام گرفته باشد.
ترکیه و شماری از کشورها حکومت عربستان و ولیعهد آن را به دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار متهم کرده‌اند. در مقابل دولت عربستان داشتن مسئولیت رسمی در این رخداد را رد می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала