حکمتیار: دولت هیچگونه اطلاعی از جریان مذاکرات قطر ندارد

© Sputnik / JAKحکمتیار
حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدين حکمتیار رهبرحزب اسلامى افغانستان درديدار با شمارى از بزرگان ولايت غور گفت، امریکایی ها اکنون احساس کرده اند که از طریق جنگ نمیتوانند به اهداف خود برسند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "پژواک" گلبدين حکمتيار مى گويد، صلح در صورتى ممکن است که طالبان نخست با آتش بس، مذاکرات بین الافغانی و انتخابات توافق کنند وامريکا بايد خروج نيروهايش ازافغانستان را باحکومتى که ممثل ارادۀ همه افغانها باشد درميان بگذار نه يک گروهى خاص.
حکمتياردربخشى ازصحبت هايش با اشاره به گفتگوهاى صلح ميان امريکا و طالبان گفته است: «تلاشهای که برای صلح بین ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر صورت گرفته، یک انکشاف خوب است و باید به آن امیدوار باشیم». 

حکمتیار: دولت بزرگترین مانع برای تامین صلح است - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار: دولت بزرگترین مانع برای تامین صلح است

وى درحاليکه از هر تلاش که منجر به صلح دایمی در افغانستان شود، حمایت و استقبال کرد ،گفت چون صلح یک ضرورت است، امریکایی ها هم احساس کرده که از طریق جنگ نمیتوانند به اهداف خود برسند.
بگفته رهبر اسلامى، از اظهارات مقامات امریکایی چنان به نظر میرسد که ادامه جنگ به آنها دیگر ممکن و سودمند نیست و در صدد این است که نیروهای خود را از افغانستان بیرون کند.
وى درادامۀ صحبت هايش ازعدم شفاف بودن گفتگوهاى صلح ياد کرد وگفت:«اینکه که در دوحه قطر چه جریان دارد دولت آگاهی کاملندارد و از نتایج آن بیم دارد و اظهارات که در مورد مذاکرات قطر صورت می گیرد نشان دهنده این است که همه چیز زیات شفاف نیست».
رهبراسلامی همچنان با اشاره به اين موضوع که، اگر امریکا از طالبان تضمین بخواهد که در آینده از خاک افغانستان تروریزم صادر نگردد ودیگر این کشور به جهانیان تهدید نباشد گفت: « به این معنی است که گویا طالبان عملآ زمام امور کشور را در دست دارد و اداره کشور به آنها سپرده شده است، در غیر آن، این موضوع هیچ ربطی با طالبان ندارد. اگر امریکا از طالبان این تضمین را میخواستند که با دیگر گروهای تروریستی جهان مثل داعش و القاعده رابطه خود را قطع نماید یک معنی میداشت، اما اینکه با آنها این را درمیان می گذارد که از افغانستان خطری به هیچ کشور دیگر متوجه نباشد و این را باید تضمین بدهد،نباید این بحث با طالبان مطرح شود».
گلبدين حکمتيار با بيان اينکه خروج نيروهاى خارجى ازافغانستان باحکومتى که ممثل ارادۀ همه افغانها باشد درميان گذاشته شود نه يک گروهى خاص،گفت: « موضوع تقویم خروج نیروهای خارجی از افغانستان نباید با یک گروه خاص مطرح شود، زیرا این موضوع مربوط به همه افغانها است و قبل از طالبان،حزب اسلامی خواهان بیرون شدن نیروهای خارجی از کشور بوده است. بهتر است این چنین مسایل با یک حکومت که ممثل اراده همه افغان ها باشد در میان گذاشته شود».
رهبرحزب اسلامی ازنگرانى برخى کشورها مبنى براينکه با سپردن کابل به طالبان يکبارديگر تجربه گذشته تکرارخواهد شد،گفت: «برخی از کشور ها مثل ایران، روسیه و چین تشویش دارد که احتمالا امریکا می خواهد کابل را به طالبان بسپارند، که در این صورت یکبار دیگر تجربه گذشته تکرار خواهد شد».
وی افزود، صلح در صورت ممکن است که طالبان نخست با آتش بس، مذاکرات بین الافغانی و انتخابات توافق کنند. طالبان باید رسیدن به قدرت از راه های دیگر را تحریم نماید و اطمینان بدهد که حکومت آینده یک حکومت منتخب باشد و کسیکه اکثریت آرا را بدست بیاورد حکومت آینده را بسازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала