روسیه رقیب امریکا در مذاکره با طالبان نیست

© Sputnik / T.AZIMنشست بین‌الافغانی در مسکو
نشست بین‌الافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کابولوف: روسیه و امریکا در امور مذاکرات با جنبش طالبان با هم رقابت نمی کنند.

ضمیر کابولوف: نماینده خاص رئیس جمهور فدراسیون روسیه در امور افغانستان گفت که در اعلامیه "کنفرانس در مسکو" افغان ها از روند مذاکرات حمایت کردند. اشتباه در اینجا وجود دارد، عمدی یا ناعمدی، تلاش میورزند ند تا در این پروسه رقابت بین روسیه و امریکا را ببینند. "من فقط می خواهم بگویم که امریکائی ها با طالبان در ارتباط با ادامه حضور یا خروج نیروهای خارجی صحبت می کنند، اما فرمت مسکو که توسط مشاوره وزارت امور خارجه روسیه در مورد توافق در افغانستان برگزار می شود — با گفت گوهای امریکا متفاوت است، در مسکو در مورد آشتی ملی در داخل افغانستان، که باید به تشکیل یک رهبری مستقل جدید تبدیل شود،صحبت گردیده است.
باید گفت که به تاریخ 5-6 فبروری یک کنفرانس بین الافغانی در مسکو برگزار شد که توسط اتحادیه افغانها در فدراسیون روسیه سازماندهی گردید. نمایندگان مخالفان افغانی و هیئت نمایندگی دفتر سیاسی طالبان، و همچنین نمایندگان کشورهای غربی از کشورهای همسایه، نمایندگان ایران و پاکستان در کار خود شرکت کردند. نمایندگان دولت افغانستان در کنفرانس حضور نداشتند. شرکت کنندگان در مورد وضعیت افغانستان صحبت کردند و اعلامیه را تصویب کردند.
نشست اول مشورتی بین طالبان افغانها و نمایندگان کشور های ذیعلاقه در افغانستان به تاریخ 9 نوامبر 2018 در مسکو برگزار شد. در آن معاونین وزیران خارجه، نمایندگان ویژه و ناظرین از روسیه، افغانستان، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، چین، پاکستان، ایالات متحده، تاجکستان، ازبکستان حضور داشتند. هیأت شورای عالی صلح افغانستان در کنفرانس نیز شرکت ورزیدند.
قابل ذکر است که برای اولین بار، هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در جلسه بین المللی در چنین سطح شرکت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала