واکنش تند رهبران سیاسی افغان به خیال‌پردازی طالبان برای انحلال اردوی ملی

© AFP 2023 / Patrick Bazنیروهای اردوی افغانستان
نیروهای اردوی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی اعضای دفتر سیاسی طالبان اخیرا گفته بودند که با پیوستن طالبان به روند صلح، تشکیلات اداری و نظامی این کشور منحل خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک، سخنان عضو ارشد طالبان در خصوص انحلال اردوی ملی پس از توافق صلح، واکنش های گسترده ای را در محافل سیاسی و اجتماعی کشور برانگیخته است.
عباس‌ استانکزی؛ رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز ضمن انکار موجودیت دولت و ارتش در افغانستان تاکید کرده بود که پس از توافق صلح ارتش از بین رفته و نیروهای مسلح باید به این گروه بپیوندند.
این موضوع واکنش‌های شدید مقامات افغان و برخی از رهبران سیاسی این کشور را در پی داشته است.
رییس جمهور غنی: این گفته ها تنها یک تخیل است!
اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در واکنش به این اظهارات، طی مراسمی برای تقدیر از نیروهای خاص اردوی ملی گفت: این گفته ها تنها یک تخیل و وهم است. اگر کسی منتظر منحل شدن اردوی ملی است باید هزارن سال صبر کند.
غنی در ادامه گفت: اگر طالبان جرات دارد در میدان نبرد حضور داشته باشد و مبارزه کند نه اینکه دست به حملات انتحاری بزند. 

ساخت دومین پایگاه بزرگ ارتش در شمال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
ساخت دومین پایگاه بزرگ ارتش در شمال افغانستان

وی با بیان اینکه طالبان از خود اختیاری ندارد ادامه داد: افرادی که با استفاده از زور راهی قطر شدند، آیا اردوی ملی ما را تهدید می کنند؟
حزب جمعیت اسلامی: اردوی ملی، قلب تبنده مردم افغانستان است
شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی نیز در یک نشست خبری در کابل، پلان انحلال اردوی ملی را خواسته استخبارات منطقه خواند.
سید ابراهیم عماد، رییس شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی گفت: پلان انحلال اردوی ملی افغانستان که از سوی یک عضو گروه طالبان مطرح شده، خواست استخبارات منطقه خاصتاً سازمان استخبارات مرکزی پاکستان است.
وی تاکید کرد: اردوی ملی، قلب تبنده مردم افغانستان بوده و از دستاوردهای مهم و ملی تلقی می‌شود و پلان انحلال آن یک خواست خصمانه است.
امرالله صالح: این خواست شیطانی است!
امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به موضوع مطرح شده از سوی طالبان مبنی بر انحلال قوای مسلح افغانستان واکنش تندی نشان داده است.
صالح در صفحه فیسبوکش نوشته است: قوای مسلح افغانستان مدافع عزت، ارزش های معنوی و مادی کشور ماست. اینکه طالب خواستار اضمحلال قوای مسلح دولت افغانستان است جای تعجب نیست زیرا همه میدانم جسم و فکر طالب وسیله ای است در اختیار دشمن دیرینه خارجی افغانستان که بر همگان معلوم است.
وی در ادامه نگاشته است: بحث، مکث و یا مذاکره روی این خواست شیطانی کمتر از ارتداد و کفر گویی نیست.
اسدالله خالد: تا آخرین نفس مبارزه می کنیم
اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که منسوبین اردوی ملی، تا آخرین رمق، مبارزه خود را در راستای دفاع از کشور و نظام ادامه می دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала