۲۰۱۸ خونین ترین سال برای خبرنگاران افغانستان

© Photo / کسرا۲۰۱۸خونین ترین سال برای خبرنگاران افغانستان
۲۰۱۸خونین ترین سال برای خبرنگاران افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نی یا پشتیبانی کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گزارش داده است، که سال ۲۰۱۸ خونین‌ترین سال برای خبرنگاران افغانستان بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در گزارشی که دیروز پنج‌شنبه(۶جدی) ازسوی دیده‌بان رسانه‌ها به نشر رسیده، آمده است که در سال روان میلادی ۱۹۸ مورد خشونت در برابر خبرنگاران که شامل قتل، زخمی، لت و کوب، تهدید و توهین، بازداشت‌های کوتاه مدت، اختطاف، حمله بر رسانه‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات که منجر به خشونت می‌شود در این نهاد به ثبت رسیده است.

در این گزارش از عبدالمنان ارغند، خبرنگار کابل نیوز به عنوان اولین قربانی در سال ۲۰۱۸ میلادی یاد شده و گفته شده است که آقای ارغند در بازار یارانه در مربوطات حوزه‌ی نهم امنیتی شهر کندهارازسوی تفنگداران ناشناس مورد آماج قرار گرفته و کشته شد.

افتتاح سیستم اپلیکیشن برای مصونیت خبرنگاران - اسپوتنیک افغانستان
افتتاح سیستم اپلیکیشن برای مصونیت خبرنگاران

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس اجرایی اداره نی هنگام نشر این گزارش گفت:- "در دهم ثور سال روان در نتیجه‌ی یک حمله‌ی تروریستی در شهر کابل ۹ خبرنگار و تصویر بردار هم‌زمان کشته و ۶ تن دیگر نیز زخم برداشتند. این خبرنگاران شامل یارمحمد توخی، تصویربردار تلویزیون طلوع، شاه‌مری فیضی، عکاس خبرگزاری فرانسه در کابل، غازی رسولی، خبرنگار تلویزیون یک، نوروز علی‌رجبی، تصویربردار تلویزیون یک، سلیم تلاش، خبرنگار تلویزیون مشعل، علی سلیمی، تصویربردار تلویزیون مشعل، عبادالله حنان‌زی، خبرنگار رادیو آزادی، محرم درانی، خبرنگار رادیو آزادی و سباوون کاکر، خبرنگار رادیو آزادی بودند".

آقای خلوتگر افزود که در ۱۸ ماه می سال روان میلادی در انفجار چند ماین جاسازی شده در میدان کریکت در ولایت ننگرهار یک کارمند رادیو صفا جان باخت و دو تن دیگر نیز زخم برداشت.

در این گزارش از حمله انتحاری در غرب کابل بر یک مرکز ورزشی نیز یاد شده و آمده است:- "صمیم فرامرز، خبرنگار طلوع نیوز که ۲۸ سال سن داشت و رامز احمدی همکار تصویربردارش که ۲۴ سال سن داشت جان باختند  و محمد حسین راستی‌منش و احمد خالد نیکزاد، خبرنگاران و احمد سیر یونسی، تصویربردار تلویزیون خورشید، امان فرهنگ، خبرنگار تلویزیون یک و جمشید احمدی، خبرنگار تلویزیون میوند نیز زخم برداشتند".

نی به عنوان آخرین مورد قربانی در سال ۲۰۱۸ از حمله افراد ناشناس بر انجنیر زلمی، رئیس رادیو تلویزیون انعکاس در شهر جلال آباد یاد کرده که در این رویداد راننده آقای زلمی کشته شد و افراد ناشناس خود او را ربودند.

در گزارش این نهاد افزون بر کشته شدن خبرنگاران در حملات انتحاری از لت و کوب، تهدید و حبس کوتاه مدت خبرنگاران نیز یاد آوری شده است.

گزارش دیده‌بان رسانه‌ها نشان می‌دهد، که خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۸، افزایش ۱۸ درصدی داشته است. این نهاد از حکومت افغانستان خواسته است که برای حفاظت از خبرنگاران و رسانه‌ها تلاش کنند تا خبرنگاران بتوانند در فضای امن به اطلاع‌رسانی خود ادامه دهد.

آقای خلوتگر  در نشست دیروز تاکید کرد، که حکومت باید قضایای خشونت دربرابر خبرنگاران به صورت جدی پیگیری کند تا خشونت در برابر خبرنگاران کاهش یابد.

 او از جامعه بین المللی نیز خواست تا بر حکومت وحدت ملی فشار وارد کند و زمینه دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران فراهم شود.

این درحالیست، که مسئولان حکومت وحدت ملی افغانستان بارها از تقویت آزادی بیان و پشتیبانی از خبرنگاران حرف زده است اما در عمل تا هنوز پس از طالبان بیشترین خشونت با خبرنگاران از آدرس حکومت صورت گرفته و همچنان به پرونده‌های خبرنگاران نیز رسیدگی درست صورت نگرفته است.

یادآوری می کنیم، که پیش از این سازمان گزارش‌گران بدون مرز نیز در گزارش‌ خود گفته بود، که افغانستان در سال ۲۰۱۸ با از دست ۱۵ خبرنگار، مرگبارترین کشور برای خبرنگاران بوده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала