افتتاح سیستم اپلیکیشن برای مصونیت خبرنگاران

© JAKافتتاح سیستم اپلیکیشن برای مصونیت خبرنگاران
افتتاح سیستم اپلیکیشن برای مصونیت خبرنگاران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک شرکت خصوصی برای مصونیت خبرنگاران افغانستان یک اپلیکیشنی را ساخته است که خبرنگاران با استفاده از آن از مصونیت خوبی برخوردار خواهد شد.

حمله به خبرنگاران و آیندهٔ اطلاع رسانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
حمله به خبرنگاران و آیندهٔ اطلاع رسانی در افغانستان
آغا ملوک سهار رئیس شرکت دراک Darrak در گفتگو ویژه به خبرنگاری اسپوتنیک می گوید: این اپلیکیشن که با استفاده از تکنالوژی مدرن استفاده شده برای خبرنگاران کمک میکند تا با خانواده و دفاتر خود به شکل دوامدار در ارتباط باشند و همچنان با استفاده از این تکنالوژی خبرنگاران همیشه در مصونیت قرار خواهد داشتند، زیرا یک خبرنگار میتواند با استفاده از این تکنالوژی و این اپلیکیشن همیشه از طریق خانواده، و دفتر مرکزی شان زیر نظارت خواهند بود.

به گفته آقای سهار پیش از این نیز شرکت آنان یک نوع اپلیکیشن و آله را ساخته بودند که از اختطاف کودکان جلوگیری میکند یعنی با جابجایی این وسیله خانواده کودک میتواند موقعیت کودک خود را پیدا نموده و از خطرات جدی که متوجه کودکان آنان میباشد، جلوگیری نمایند.

آقای سهار در مورد موقعیت شرکت خود میگوید که این کمپنی در شهرهای بزرگ افغانستان نمایندگی دارد و اولین کمپنی است که تمام تجهیزات اش از سوی انجینران افغانستان تهیه شده در پلی ستور و اپستور کار میکند.

خصوصیات این اپلیکیشن که برای خبرنگاران افغانستان ساخته شده است قرار ذیل میباشد.

۱. از طریق موبایل موقعیت خبرنگار را ردیابی می کند.

۲. نظارت آنلاین خبرنگار

۳. تقسیم و اجرای منظم وظایف روزانه

۴. با یک کلیک در موقع خطر، ارتباط را به اداره پولیس وصل و درخواست کمک می کند.

۵. تاریخچه یک ساله دیتا

۶. بیش از ۳۰ نوع راپورهای موقعیت، کارهای اجرا شده، سفرها و دیگر راپورها را در خود حفظ می کند.

۷. ۱۳ نوع نقشه افغانستان

۸. چت مصئون

۹. آگاهی به خبرنگاران از مصونیت آن ساحه

۱۰. معلوم نمودن آدرس و فاصله سفر

۱۱. آگاهی از اطلاعیه مهم

همچنان هر رسانه برای خود حساب باز می کند و تعداد خبرنگار خود را درج  این اپلیکیشن می نماید.

در همین حال خبرنگاران در کابل نظریات مختلفی در مورد این اپلیکیشن دارند.

توفیق صدیقی یکی از خبرنگاران میگوید: پیش از این خبرنگاران زمانیکه برای پوشش خبر میرفتند خود را مصون احساس نمیکردند ولی با دریافت این اپلیکیشن میتوانند تا بهتر از پیش و به شکل درست ساحات خطر را شناسایی کرده و زیر کنترول دفاتر خود باشند.

فرشته محبوبی خبرنگار: تا جایکه ما میدانیم خبرنگاران در کشوری مثل افغانستان مصونیت ندارند و اینکه این کمپنی برای مصونیت ما این اپلیکیشن را در نظر گرفته اند تا ما از این طریق دفاتر خود را در جریان قرار بدهیم که از لحاظ امنیتی خطراتی متوجه ما میباشد به همین دلیل سپاس گزاری میکنم از این کمپنی که حد اقل متوجه مصونیت ما خبرنگاران بودند.

در همین حال یلدا درویش یکی دیگری از خبرنگاران میباشد که با انتقاد، ساختن این اپلیکیشن را برای حکومت شرم آور دانسته میگوید: ساختن این اپلیکیشن برای حکومت افغانستان شرم آور میباشد زیرا همیشه ادعا میکنند که ما در حفظ جان خبرنگاران مسئولیت داریم ولی یک شرکت خصوصی آمده برای مصونیت خبرنگاران دست به نوآوری زده و چنین اپلیکیشنی را میسازد که ما از این شرکت بخاطر اینکه متوجه جان خبرنگاران بودند قدردانی میکنیم و از حکومت افغانستان نیز  تقاضا داریم تا با ساختن چنین برنامه های بتوانند حد اقل جان خبرنگاران را حفظ کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала