دست مُرده؛ نگرانی امریکا از اسلحهٔ مرگبار هسته‌ای روسیه

© Photo / Unknown photographer of the Ministry of Defence of USSRدست مُرده؛ نگرانی امریکا از اسلحهٔ مرگبار هسته‌ای روسیه
دست مُرده؛ نگرانی امریکا از اسلحهٔ مرگبار هسته‌ای روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور کارشناسان امریکایی، امکان دارد در صورت بیرون‌شدن امریکا از پیمان منع راکت‌های هسته‌ای میان‌برد، مسکو از سیستم تسلیحاتی هسته‌ای "پریمتر" استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجلهٔ امریکایی The National Interest، کارشناسان نظامی امریکایی گفته اند در صورتی ایالات متحده امریکا از پیمان منع راکت‌های هسته‌ای میان‌برد بیرون‌شود، روسیه گزینهٔ دیگری جز روآوردن به حملهٔ پیشگیرانهٔ هسته‌ای نخواهد داشت.

در یکی از مقاله‌های این نشریه آمده است که روسیه از تجربهٔ عظیم طراحی تسلیحات به اصطلاح "روز قیامت"، برخوردار است. به‌طور مثال از راکت‌های کروز با کلاهک‌های هسته‌ای ۱۰۰ میگاتُنی نام برده شده است.

پاسخ پوتین به خروج امریکا از پیمان منع راکت‌های هسته‌ای میان برد - اسپوتنیک افغانستان
پاسخ پوتین به خروج امریکا از پیمان منع راکت‌های هسته‌ای میان برد

اما اسلحهٔ اصلی روسیه در چنین حالت سیستم "پریمتر"، سیستم اتومات واکنش به حملات هسته‌ای که در غرب به نام "دست مُرده" مشهور است، باقی خواهد ماند.

به باور مایکل پک، نویسندهٔ این مقاله، روسیه آمادهٔ استفاده از اسلحهٔ مرگبار "پریمتر" می‌باشد. وی برای تایید این موضوع به مصاحبهٔ ویکتور ایسین، فرمانده اعلی نیروهای استراتژی راکتی روسیه اشاره نموده است. ایسین در این مصاحبه اش گفته بود که در دهه نود کار بالای این سیستم متوقف نشد و سیستم "پریمتر" در روسیه به‌طور مداوم در حال مدرنیزه‌شدن بود، که این یک دلیل جدی نگرانی برای امریکا می‌باشد.

با این حال، نویسنده بر این موضوع که "پریمتر" یک سیستم اتومات واکنش به حملات هسته‌ای می‌باشد که تنها در صورتی راکت پرتاب می‌کند که علیه روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده شده باشد، تاکید نکرده است.

قبل از این گزارش شده بود که ایالات متحده امریکا از پیمان منع راکت‌های هسته‌ای میان‌برد، بیرون می‌شود.

در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا این موضوع را اعلام کرد، اما اخیراً مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا گفت که واشنگتن در صورتی که مسکو تا ۶۰ روز به اجرای این پیمان برگردد، در پیمان باقی خواهد ماند.

در روسیه معتقد اند که این پیمان نقض نشده است. ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه گفت که ایالات متحده هیچ اسناد و شواهدی مبنی بر نقض پیمان مذکور توسط روسیه، ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала