پایان بی‌برقی؟ افغانستان ۲۸۴۵ میگاوات برق تولید خواهد کرد

© Fotolia / peerawat444پایان بی‌برقی؟ افغانستان ۲۸۴۵ میگاوات برق تولید خواهد کرد
پایان بی‌برقی؟ افغانستان ۲۸۴۵ میگاوات برق تولید خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات افغانستان می‌گویند که کار ساخت سه بند برق و تولید ۲۰۰۰ میگاوات برق آفتابی در کشور آغاز می‌گردد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شبکهٔ تلویزونی یک، این برنامه‌ها ۲۸۴۵ میگاوات برق در کشور تولید خواهد کرد که توسط نهادهای خصوصی ساخته می‌شود.

این پروژه‌ها در یک بسته تعریف شده اند که شامل ساخت بند باغ‌دره‌ٔ کاپیسا با ظرفیت ۳۰۰میگاوات انرژی آبی، بند سروبی دوم با ظرفیت ۱۰۰میگاوات برق آبی و بند قلعهٔ ممی تخار با ظرفیت ۴۴۵میگاوات برق آبی و در کنار آن، تولید دو هزار میگاوات برق آفتابی در سراسر کشور است که برق را به ولایاتی که برق مداوم ندارند خواهد رسانید.

دست بلند شرکت‌های روسی در ساخت بند‌های آبی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
دست بلند شرکت‌های روسی در ساخت بند‌های آبی افغانستان

محمد گل خلمی سرپرست وزارت انرژی و آب می‌گوید که سرمایه‌گذاران زیادی علاقمند سرمایه‌گذاری در بخش انرژی آبی و آفتابی هستند و امسال کار همه‌ی این پروژه‌های تولید برق، آغاز خواهد شد.

شمعروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید تا پانزده روز دیگر پروژه‌های برق آبی و آفتابی از طریق داوطلبی باز و مشارکت عامه و خصوصی به سرمایه‌گذاران سپرده خواهد شد.

برقی که از منبع‌های آبی یا آفتابی کشور با سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران تولید می‌شود، حکومت تعهد سپرده که آن را خریداری و خانه‌های مردم را روشن خواهد کرد.

به گفته امان الله غالب، رییس شرکت برشنا، تامین امنیت پروژه‌ها هم به دوش حکومت است و زمین نیز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

پیش از این شرکت‌های روسی در ساخت بندهای برق افغانستان نقش فعالی داشته اند اما اینکه آن‌ها برای ساخت این بندها درخواستی ارایه خواهند کرد یا نه، هنوز مشخص نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала