وزارت خارجه: کابل تاهنوز درمورد نشست مسکو تصمیمی نگرفته است

© Sputnik / Aleksey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه: کابل تاهنوز درمورد نشست مسکو تصمیمی نگرفته است
وزارت خارجه: کابل تاهنوز درمورد نشست مسکو تصمیمی نگرفته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه افغانستان، می‌گوید که گفت وگوهای کابل و مسکو در بارۀ چگونگی برگزاری نشست صلح مسکو ادامه دارند؛ اما این گفت وگوها تاکنون به کدام نتیجۀ دلخواه نرسیده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که هنوز بحث‌ها در بارۀ چگونگی برگزاری این نشست جریان دارد و این نشست بدون حضور و مالکیت کابل اثرگذار نخواهد بود.

صبغت احمدی، می‌‎افزاید: "در مورد نشست مسکو، روی چگونگی آن هنوز هم بحث جریان دارد؛ ما در حال بحث استیم با جانب روسی در مورد این که چگونه برگزار شود، کی برگزار شود؛ این‌ها هنوز هم قابل بحث است."

افغانستان شرکت در نشست صلح مسکو را تأیید کرد - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان شرکت در نشست صلح مسکو را تأیید کرد

چگونگی نقش و جایگاه طالبان در این نشست، دعوت نماینده‌گان کشورها، نقش پاکستان در این نشست و مدیریت این نشست از سوی حکومت افغانستان از موضوعات مهمی استند که برگزاری این نشست را تاکنون به تأخیر انداخته است.

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که مقام‌های این کشور برای شرکت در این نشست اعلام آماده‌گی کرده اند.

از سویی هم، شورای عالی صلح می‌گوید که پاکستان در همکاری با روسیه می‌کوشد تا با برگزاری نشست مسکو و آوردن طالبان در این نشست، نقش گفت وگوهای امریکا را با طالبان کاهش دهد.

ملالی شینواری، عضو این شورا و مشاور ریاست جمهوری درمورد گفت: "هدف اصلی نشست روسیه این است که پاکستان خواسته پروسۀ صلحی را که امریکا شروع کرده و می‌خواهد که رول عمده را در َآن داشته باشد، بدست روسیه بسپارد."

با این همه، شماری از اعضای شورای ملی، می‌گویند که رقابت‌های کشورهای منطقه و جهان به ویژه واشنگتن و مسکو سبب شده اند تا این نشست برگزار نشود.

چرا افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نکرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
چرا افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت نکرد؟

محمدعلم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت: "نقش کشورهای منطقه بسیار با اهمیت است در حل معضل افغانستان، چرا که با درازا کشیده شدن جنگ و با حضور نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان نگرانی‌هایی در منطقه ایجاد شده است."

قرار بود نشست مسکو بدون حضور نماینده‌گان حکومت افغانستان در ماۀ سنبله برگزار شود، اما پس از مخالفت حکومت افغانستان، این نشست برگزار نشد و پس از آن کابل و مسکو در حدود یک ماه پیش توافق کردند که به گونۀ مشترک این نشست را برگزار خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала