آیا دولت در ناامنی‌های شرق افغانستان دخالت دارد؟

© Sputnik / JAKآیا دولت در ناامنی‌های شرق افغانستان دخالت دارد؟
آیا دولت در ناامنی‌های شرق افغانستان دخالت دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخیرا نیروهای ویژه افغان درولایت ننگرهار با حمله به دفتر مشاور اشرف غنی و عضو شورای امنیت ملی افغانستان تسلیحات و مواد منفجره را کشف و ضبط کردند که گمانه‌زنی‌ها درباره نقش دولت در افزایش ناامنی‌ها را تقویت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، چند روز پیش منابع خبری اعلام کردند که نیروهای ویژه افغان به دفتر جریان حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت افغانستان در ولایت ننگرهار یورش بردند.
در جریان این عملیات نیروهای ویژه افغان 8 نفر را بازداشت و شماری تسلیحات، مواد منفجره و چندین حلقه مین را کشف و ضبط کردند.
دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار نیز یورش نیروهای ویژه افغان به دفتر جریان حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت افغانستان را تائید و آن را عملیات ضد تروریستی عنوان کرد.
رهبری جریان حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت را جنرال دین محمد جرات عضو شورای امنیت ملی و مشاور اشرف غنی بر عهده دارد.
هاشم مومند، رئیس دفتر جریان حفاظت از ارزشهای جهاد و مقاومت گفت: هیچ شواهدی وجود ندارد که افراد بازداشت شده از سوی نیروی افغان با ژنرال جرات ارتباطی داشته باشند.
وی افزود: این یورش به منزل مسکونی صورت گرفته است که صرفا تابلوی جریان حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت را نسب کرده بود اما به این جریان ارتباطی نداشته است.

نگرانی‌ها از سقوط پنج شهر مهم کشور بدست طالبان - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی‌ها از سقوط پنج شهر مهم کشور بدست طالبان

از سوی دیگر، کشف مواد منفجره در دفتری منسوب به مشاور اشرف غنی و عضور شورای امنیت ملی گمانه‌زنی‌ها درباره دخالت مقامات افغان در افزایش ناامنی‌ها بویژه حمایت از داعش در ننگرهار را افزایش داده است.
زیرا این نخستین باری نیست که نزدیکان مقامات ارشد دولتی در ننگرهار به فعالیت‌های مشکوک تروریستی متهم می‌شوند، برادر رئیس سنای افغانستان نیز به راهنمایی مهاجمان انتحاری و عوامل گروه تروریستی داعش در شهر جلال‌آباد متهم است.
کارشناسان افغان تصریح کردند، جنرال جرات از مقامات ارشد دولتی است در نتیجه ارگ ریاست جمهوری افغانستان باید درباره کشف و ضبط مواد منفجره در دفتر وی به مردم توضیح دهد.
حامد هاشمی، کارشناس افغان به سپوژمی گفت: دفتر مطبوعاتی والی یورش نیروهای امنیتی به دفتر جنرال جرات را تائید کرده است و رهبری حکومت وحدت ملی باید درباره این موضوع به مردم توضیح دهند.
وی افزود: حوادثی از این قبیل افزایش بی اعتمادی و سوظن مردم نسبت به دولت افغانستان را در پی دارد زیرا آنها نمی‌دانند از درون دولت چه بازی‌های با مردم می‌شود.
نظیم سمون، کارشناس امور سیاسی تصریح کرد، حتی اگر این دفتر و مواد منفجره که کشف شده است ارتباطی به جنرال جرات نداشته باشد باز هم دولت باید درباره این حادثه شفاف سازی کرده و قناعت مردم را حاصل کند.
پیش از این، حضرت‌علی، نماینده مردم ننگرهار در پارلمان افغانستان نیز گفته بود که مرکز عملیاتی گروه تروریستی *داعش در منطقه زاره گمرک شهر جلال‌آباد قرار دارد که از سوی یک شخص مشهور و قدرتمند در دولت مدیریت می‌شود.
این گروه در ماه‌های اخیر به ریاست مهاجرین، مرکز آموزش مامایی و چندین هدف غیرنظامی حمله کردند که صدها کشته و زخمی برجا گذاشت.
به دلیل افزایش فعالیت داعش در ننگرهار تامین امنیت شهر جلال‌آباد به نیروهای ارتش واگذار شده بود.
این در حالی است که پیش از این نیز برخی از افراد تیم اشرف غنی بارها از سوی نمایندگان پارلمان و کارشناسان امور نظامی به حمایت از گروه تروریستی داعش در این کشور متهم شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала