ایجاد "هیأت ملی برای مصالحه" جهت مذاکره با طالبان در افغانستان

© AP Photo / Reza Shirmohammadiایجاد "هیأت ملی برای مصالحه" جهت مذاکره با طالبان در افغانستان
ایجاد هیأت ملی برای مصالحه جهت مذاکره با طالبان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع اسپوتنیک در "ائتلاف بزرگ ملی" و تیم حامد کرزی تأیید میکنند كه کمیته مشترک احزاب و جریان های سیاسی کشور برای مذاکرات با طالبان به زودترين فرصت تشكيل خواهد شد. قرار است اعضاى این نهاد در زمان نزدیک اعلام گردند.

قابل یادآوری است که "هیأت ملی برای مصالحه" بر اساس تصمیم رهبران "ائتلاف بزرگ ملی"، "شورای حراست و ثبات" و بعضی از شخصیت های تاثیرگذار افغانستان ایجاد خواهد شد. اين فيصله بعد از جلسه عمومی جريان ها و سياستمداران نامبرده در تاریخ ۱۹ اسد اتخاذ شده بود که هدف عمده این هيأت، انجام گفتگوهای مستقیم با مخالفین دولت ميباشد.

طبق اطلاعاتی که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته است، كميته فوق الذكر متشكل از ده الى دوازده شخصيت معتبر خواهد بود. احتمال زيادى وجود دارد كه در رأس اين نهاد محمد اسماعیل خان، والى پيشين هرات و وزير اسبق انرژى و آب افغانستان، انتخاب گردد.

حکومت افغانستان: تنها در گفتگوهای مستقیم با طالبان اشتراک خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان
حکومت افغانستان: تنها در گفتگوهای مستقیم با طالبان اشتراک خواهیم کرد

تعدادى از متخصصين و آگاهان امور سياسى تشکیل اين ساختار جديد را مثبت ارزيابى مينمايند. خليل الله صافى، تحليلگر سياسى و فعال مدنى به اين نظر است كه هيأت ملى براى مصالحه ميتواند نقش بسيار مفید و سازنده‌یی را در پيشبرد پروسه صلح بازى نمايد. آقاى صافى در اين مورد ميگويد:

"شوراى عالى صلح منحيث يك آدرس رسمى دولت افغانستان براى مذاكرات با طالبان محسوب ميشود و به اين دليل طالبان انرا منحيث يك نهاد ثالث نميپذيرند. بناء يك نهاد بى طرف و خود مختار بايد ايجاد گردد تا نقش ميانجيگری را ميان دولت افغانستان و مخالفين نظامى داشته باشد. اگر شخصيت هاى قابل اعتماد دولت و طالبان در "هيأت ملى براى مصالحه" شامل گردند، اين كميته صلح خواهد توانست كه در ايجاد تماس واعتماد سازی فيمابين طرفين برای مذاكرات صلح زمينه سازی نمايد". 

آقاي صافى افزود: "اميدوارم كه دولت افغانستان به اين كميته لبيك بگويد. در غير آن جريانات سياسی كه اين نهاد را تشكيل داده اند ميتوانند به نمايندگي از اقشار مختلف سياسى و اجتماعى به طور مستقل وارد رايزنى و مشورت با طالبان در موارد زياد سياسى گردند. به باور من تماسهاى احتمالى ميان اپوزيسيون و جنبش طالبان ميتوانند زمينه را براى راه اندازى گفتگو هاى كابل و طالبان بعد از انتخابات رياست جمهورى ٢٠١٩ فراهم بسازند".

قابل ذکر است كه تشكيل "هيأت ملى براى مصالحه" با فعال نمودن "گزينهء دوم پروسه صلح " يعنى در ايجاد روند گفتمان غيررسمى با طالبان زمينه سازي خواهد كرد. اين روند بعد از متوقف شدن فعاليت موسسه بين المللي "پگواش" به طور كامل بسته شده بود.

قابل يادآورى است كه موسسه پگواش در ماه مى ٢٠١٥ و ماه جنورى ٢٠١٦ دو كنفرانس را در شهر دوحه، پايتخت قطر غرض ترغيب روند آشتى ملى در افغانستان برگزار نمود كه در آن نشست ها نخبه گان تاثيرگذار كشور، اعضای جامعه مدنی، فعالين حقوق زنان، اعضای دفتر سياسى طالبان و عده‌یی از ناظرين بين‌المللی اشتراك داشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала