اعلام پایان آتش بس با طالبان از طرف محمد اشرف غنی

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileاعلام پایان آتش بس با طالبان از طرف محمد اشرف غنی
اعلام پایان آتش بس با طالبان از طرف محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستن درپیوند به صلح امروز شنبه گفت، که اجماع سیاسی در مورد واگذاری مناطق امن برای طالبان مسلح وجود ندارد.

10 روز آتش بس بی نتیجه با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
10 روز آتش بس بی نتیجه با طالبان
به گزاش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد اشرف غنی امروز در پیوند به صلح امروز شنبه گفت: آتش بس ده روزه با گروه طالبان پایان یافته و نیروهای دولتی حملات شان را بر مخالفان دولت از سر آغاز کنند.

این مقام تصمیم گیرنده افغانستان گفت، که حالا نوبت از طالبان است تا گام به پیش بگذارند و هر زمانی که این گروه بخواهد حکومت آماده موافقت با آتش بس هست.

اشرف غنی افزود، که آتش بس 98 درصد موفق بود، چرا که در روزهای آتش بس تنها در در سرپل و فاریاب طالبان قدم به پیش نگذاشتند که یک نگرانی را ایجاد کرد.

آقای غنی در مورد نگرانی ها از حضور اعضای طالبان در هنگام آتش بس گفت، که امنیت ملی کارهای شان متوقف نبود و معلومات شان بیشتر شده و اما فراموش نباید کرد که کشور در یک وضعیت «خطرناک» قرار دارد.

مقام نخست افغانستان در نشست امروز افزود، که طرح واگذاری مناطق امن پیشنهاد حکومت نیست و اجماع سیاسی در این مورد وجود ندارد و در این مورد پسانترها گفتگوخواهد شد.

او افزود، که حکومت یک حکومت است و یک پرچم واحد وجود خواهد داشت. به گفته ای رییس جمهور افغانستان هدف از بحث مناطق امن، خدمات اجتماعی است، مثل اینکه زن یک طالب مسلح حق رفتن به بیمارستان را داشته باشد.

مقام نخست افغانستان افزود، که اجماع منطقه یی در مورد صلح بوجود آمده است و کشورهای منطقه در این مورد با ما تعهد کرده اند. چنانچه در نشست شانگهای همه بخاطر حمایت از صلح تعهد کردند.

او گفت: هنوز مراحل نخستین روند صلح است که و در این راه حکومت ابتدا می خواهد طالبان را از گروه نظامی به گروه سیاسی مبدل کند، در مرحله های بعدی لویه جرگه برگزار کند، میکانیزم ایجاد شود و در نهایت ملت و طالبان باهم یکجا صلح کنند.

آقای غنی گفت، که سیاست صلح افغانستان سیاست باز و مشوره است و مشوره با تصمیم گیری دو چیز متفاوت است.

اشرف غنی گفت: در مورد موفقیت روند صلح گفت که صلح افغانستان یک پروسه یک جانبه نه بل یک نقطه چند جانبه است و نقطه امید که برای ملت او ایجاد کرده است، اینست که حرکتی ایجاد کرده اما تا زمانی که به هدف نرسد، نتیجه «مثبت» گفته نمی شود.

آقای غنی در مورد چگونه گی حضور و مرحله خروج نیروهای خارجی گفت، که بررسی ها وجود دارد اما توافق در این خصوص تاهنوز وجود ندارد.

رئیس جمهور غنی در اخیر خطاب به طالبان مسلح گفت، که مردم و عالمان دین همه صلح می خواهند، حالا تصمیم نزد شماست که با مردم صلح می کنید و یا آنان را می کشید؟!

رئیس جمهور افغانستان در مورد پیوندها با اسلام آباد گفت، که نخستین بار در روی کاغذ میان افغانستان و پاکستان موافقت شده و این کشور با گروه طالبان زیر فشارهای جهانی به ویژه کشورهای اسلامی قرار دارند تا از روند صلح حمایت کنند در غیر آن در سالهای آینده به انزوای جهانی مواجه خواهد شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала