10 روز آتش بس بی نتیجه با طالبان

© JAK 10 روز آتش بس بی نتیجه با طالبان
10 روز آتش بس بی نتیجه با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
10 روز آتش بس بی نتیجه یکطرفه دولت افغانستان با طالبان به پایان رسید.

مردم در مورد آتش بس چه می‌گویند؟ - اسپوتنیک افغانستان
مردم در مورد آتش بس چه می‌گویند؟+ویدیو
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، آتش‌بس 10 روزه و یکجانبه دولت افغانستان با طالبان امروز بدون هیچ دستاوردی پایان یافت.

پس از مخالفت رهبران طالبان با تمدید آتش در ایام عید فطر اشرف غنی تلاش کرد، تا با آتش‌بس یکطرفه حملات این گروه به نیروهای امنیتی افغانستان را مهار کند و رهبری طالبان را زیر فشار قرار دهد.

در جریان آتش‌سه روزه طالبان با دولت افغانستان بسیاری از اعضای این گروه به شهرها سرازیر شدند و با مردم عید فطر را گرامی داشتند. اما پس از این مدت بار دیگر حملات این گروه افزایش یافت.

اشرف غنی برای اعمال فشار بر رهبری طالبان آتش‌بس را یکطرفه تا 10 روز دیگر تمدید کرد، تا شاید انگیزه افراد طالبان برای ادامه جنگیدن با دولت افغانستان را تضعیف کند و شماری از آنها در برابر سران طالبان قرار گیرند، اما اعضای این گروه با افزایش حملات ثابت کردند که همچنان فرمانبردار هستند و تلاش‌های اشرف غنی نیز با شکست روبرو شد.

رهبران طالبان اعلام کردند؛ تنها زمانی برقراری آتش‌بس دائم با دولت افغانستان برقرار خواهد شد که نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک کنند  و یا زمان بیرون شدن آنها از افغانستان تعیین شود.

طالبان برای پاسخ به تلاش‌های صلح دولت افغانستان اعلام کرد، که این گروه آماده است تا پس از مذاکره مستقیم با امریکا درباره بیرون شدن نیروهای خارجی، آتش‌بس با دولت افغانستان را تمدید کند.

از سوی دیگر، دولت امریکا در واکنش به این موضوع تاکید کرد، که موضع واشنگتن تغییر نکرده و گفت‌وگوهای صلح باید به رهبری دولت افغانستان برگزار شود زیرا واشنگتن نمی‌تواند به جای کابل با طالبان مذاکره کند.

طالبان نیز تاکید کرد، که آنها حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نیست زیرا کابل صلاحیت تصمیم گیری درباره بیرون شدن نیروهای خارجی را ندارد.

آمریکا برای اینکه دولت افغانستان از گفت‌وگوهای صلح حذف نشود و از سوی دیگر طالبان نیز حاضر به مذاکره شوند اعلام کرد که در گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان مشارکت خواهد کرد.

«آلیس ولز»معاون وزیر خارجه  امریکا هفته گذشته درسنای این کشور گفت: تیم مذاکره کننده تشکیل شده است تا در نشست‌های صلح بین طالبان و دولت افغانستان به نمایندگی از امریکا حضور یابد.

طالبان تا کنون به طرح جدید واشنگتن مبنی بر مذاکرات هم زمان سه جانبه بین طالبان، دولت افغانستان و امریکا واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگر، «آلیس ویلز» نیز به طالبان هشدار داده است، که اگر رهبران این گروه در برابر تلاش‌های صلح مقاومت کنند از سوی امریکا سرکوب خواهند شد.

کارشناسان بر این باورند که مداخله امریکا در روند صلح نمی‌تواند به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند زیرا امریکا خود عامل اصلی ادامه جنگ در افغانستان محسوب می‌شود.

«تادامیچی یاماموتو» نماینده سازمان ملل در کابل نیز حضور نیروهای خارجی در افغانستان را تنها عامل ادامه جنگ و خودداری طالبان از پیوستن به روند صلح در افغانستان دانسته است.

با این حال، طرح آتش‌بس یکجانبه دولت افغانستان با طالبان نتوانست دستاوردی در روند صلح برای دولت افغانستان داشته باشد و به نظر نمی‌رسد که اشرف غنی تمایلی به تمدید آن داشته باشد.

یادآوری می کنیم، که گروه تروریستی طالبان پس از سه روز آتش بس نزدیک به صد تن از سربازان افغانستان را شهید کردند.

پاسگاه های نیروهای دولتی افغانستان را پس از تسخیر به آتش کشیدند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала