انتقادها از امتحان کمیسیون انتخابات و برگزیدن یک شخص به سه ریاست

© Photo / IEC Afghanistan FBانتقادها از امتحان کمیسیون انتخابات و برگزیدن یک شخص به سه ریاست
انتقادها از امتحان کمیسیون انتخابات و برگزیدن یک شخص به سه ریاست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از کسانی که در امتحان کمیسیون مستقل انتخابات شرکت کرده‌اند از شفاف‌بودن این روند ابراز نگرانی نموده و انتخاب‌شدن یک شخص را به سه ریاست خلاف قانون خوانده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل انتخابات در امتحانی که برای گزینش ریاست‌های ولایتی و چند ریاست دیگر در دفتر مرکزی این نهاد برگزار کرده بود برای یک شخص سه کرسی گذاشته است.

این کمیسیون تایید می‌کند که نام عبدالرحیم نوختیار از سوی کمیتۀ امتحانات در فهرست برگزیدگان سه ریاست این کمیسیون جاداده شده است.

در همین حال، شماری از کسانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند از شفاف بودن این آزمون نگرانی شان را ابراز داشته و برگزیده شدن یک شخص را به سه ریاست خلاف قانون خوانده اند.

برهان الدین نیک فطرت، یکی از شرکت کنندگان این آزمون گفت: «ما را ۹ صبح خواسته بودند وقت امتحان معلوم نیست و حالا که از یک گذشته معلوم نیست که چرا امتحان گرفته نمی‌شود.»

حکمتیار دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار دولت را به احتمال تقلب در انتخابات متهم کرد

عزت الله ادیب، مسوؤل بخش تحقیق نهاد دیده‌بان شفافیت افغانستان گفت: «از لحاظ تخنیکی این کار درست نیست چون یک شخص نمی‌تواند در هر سه بخش تخصص داشته باشد و تجربه داشته باشد و کار کرده بتواند… از این که سه چوکی برای یک شخص در یک امتحان گذاشته اند خوب بود که هر سه چوکی را برایش بدهند تا یک یک ساعت برود و در هر سه چوکی کار کند.»

گل احمد اعظمی، عضو مجلس نماینده گان در این مورد گفته است: «برای مردم مهم است که کمیسیون برای مردم شفافیت بدهد و این کاری را که امروز انجام داده اند آینده انتخابات و کمیسیون تکان دهنده است.»

نهادهای ناظر بر روند انتخابات بر شفافیت این آزمون‌ها باور ندارند. بر بنیاد در یافته‌های نهادهای ناظر بر روند انتخابات، کمیسیون در این آزمون حتا کسانی را شامل امتحان ساخته است که نام‌های شان در فهرست نخستین برگزیدگان نبوده است.

یوسف رشید، رییس اجراییۀ فیفا گفت: «در روند امتحان مشکلات بسیار وجود داشت، ما دریافتیم که برخی اشخاص در چند پست درخواست داده اند و در چند پست شارت لست شده اند و برخی افراد که واجد شرایط شارت لست نبودند شامل امتحان شده اند.»

کمیسیون مستقل انتخابات ماه‌ها است که نتوانسته است رییس دارالانشای مرکزی این کمیسیون را مقرر کند و نیز چهارده کرسی ریاست‌های این کمیسیون در ولایت‌ها از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала