ایجاد تاسیسات تازه نظامیان پاکستانی در نزدیکی تورخم

© AP Photo / Channi Anandایجاد تاسیسات تازه نظامیان پاکستانی در نزدیکی تورخم
ایجاد تاسیسات تازه نظامیان پاکستانی در نزدیکی تورخم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مناقشۀ مرزی میان افغانستان و پاکستان همواره موجب تنش میان دو کشور شده و در برخی موارد، سبب درگیر های خونین شده است.

Участок Великой Китайской стены Бадалин на северо-западе от Пекина - اسپوتنیک افغانستان
جنرال رادمنش: «مبارزه علیه تروریزم با حصارکشی نمی شود»
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، جابجایی پاسگاه ها در بخش مرزی و نیز حصارکشی ها از سوی نظامیان پاکستانی در این بخش، در حالاتی تا جایی می رسند، که حتا با پاسگاه های نیروهای مرزی افغانستان، در مسیر، برابر می شوند و اما افغانستان برای مستحکم کردن پاسگاه های نیروهای مرزی اش در این بخش کار چندانی انجام نداده است.

در همین حال نظامیان پاکستانی در نزدیکی بندرگاه تورخ به ایجاد تاسیسات تازه ای دست زده اند، که در این باره مرزبانان و روستا نشینان این مناطق چنین می گویند:

علی جان، یکی از باشنده گان روستای غورَکی در این باره می گوید: "آب آشامیدنی را، بشکه ده افغانی از شاروالی می خریم و آب های دیگر را هم مجبوریم از دریا و دیگر جای ها تهیه کنیم".

افسرخان، باشندۀ دیگر این روستا نیز می افزاید: "اگر وضع همین گونه دوام می کند و هیچ یک از دو کشور (افغانستان و پاکستان) به ما خدمات عرضه نمی کنند، پس بگذارند که ما خودمان همه چیز خود را تهیه کنیم و بگذارند که جنگ افزارهم داشته باشیم و امنیت خود را تأمین کنیم".

این چالش ها تنها به ساکنان این روستا پایان نمی یابد، بلکه نظامیان افغانستان هم در بخش های مرزی به ویژه در بلندی ها با این طور چالش ها روبرو هستند.

پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
فرمانده ارشد پاکستانی در مرز تورخم کشته شد

داگُل، یکی از سربازان مرزی است. او در لباس روستاییان، می خواهد به بالای کوه آب ببرد: "ما به این خاطر مجبوریم با حیوانات نیازهای مان را تأمین کنیم که موتر در این جاده رفت و آمد کرده نمی تواند. سه ساعت بالا شدن به کوه دربر می گیرد و دوساعت هم پایین شدن".

خلیل الرحمان شینواری، یک بزرگ قوم نیز می گوید: "کوه شمشاد، یک بخش راهبردی است و پارسال که نیروهای ما با پاکستانیان درگیر شدند، متأسفانه این منطقه ما فلج بود. پس از آن بود که هیئتی از وزارت دفاع هم برای بررسی محل آمد و فیصله شد که این جا، برای نشست چرخبال ها و انتقال جنگ افزارهای سنگین، زمینه مساعد شود که نشد".

ظابط خان منگل، رئیس فواید عامه ننگرهار نیز می افزاید: "دو پاسگاهی که جاده تا آن ها نمی رسد، در لایحه کار ما نبوده اند و خود وزارت دفاع، نیروهای مرزی و یا هم کدام نهاد دیگر، در این راستا کاری کند".

طلوع نیوز این گزارش را در حالی به نشر می رساند، که امروز محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از ظهر امروز ناصر جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان را به‌حضور پذیرفت و درباره کشمکش ها میان افغانستان و پاکستان گفت و گو کردند.

یادآوری می کنیم، که در ماه های اخیر تشنج میان حکومات افغانستان و پاکستان تشدید یافته و کابل و اسلام آباد هر دو یک دیگر را متهم می کنند ،که آنان برای توقف عبور مرور تندروان به داخل قلمرو یکدیگر اقدامات کافی را روی دست نمی گیرند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала