جنرال رادمنش: «مبارزه علیه تروریزم با حصارکشی نمی شود»

© AFP 2023 / Johannes EiseleУчасток Великой Китайской стены Бадалин на северо-западе от Пекина
Участок Великой Китайской стены Бадалин на северо-западе от Пекина - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین در قدم نخست از حضور گروهای دهشت افگن بدلیل موجودیت مجرای خطری هراس داشته و در صدد اتخاذ تدابیر برای حفاظت خودش است.

چین در افغانستان پایگاه نظامی نمی‌سازد - اسپوتنیک افغانستان
چین در افغانستان پایگاه نظامی نمی‌سازد
رسانه‌های چینای با استناد بر مقامات محلی از ایجاد "دیوار بزرگ" در منطقهٔ خود مختار سین‌کیانگ اویغور چین، خبر داده اند.
شهرت زاکر، رئیس هیئت اداری منطقهٔ خود مختار سین‌کیانگ اویغور چین پیشنهاد نموده است که جهت تقویت امنیت سرحدات چین، یک دیوار به طول ۵.۷ هزار کیلومتر با هدف "دفاع از نفوذ افراط گرایی، جدایی‌طلبی و تروریزم از بیرون کشور"، اعمار گردد.
این مقام دولتی در سیزدهمین کنگره مردمی در ارومچی گفت: "ما تمام تلاش به خرج خواهیم داد تا هیچ شکاف یا نقاط پوشیده از چشم در تامین دفاع اجتماعی و امنیت ولایات کلیدی، باقی نماند."
سین کیانگ یا ترکستان شرقی غربی ترین منطقه چین است که با روسیه، مغولستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان، افغانستان و سرزمین های شمالی دولت هند ایالت جامو و کشمیر که اکنون تحت کنترل پاکستان است، همسرحد می باشد.
زاکر افزود که مقامات سین‌کیانگ با هدف تامین بهتر امنیت، کنترول بر انترنت را شدت بخشیده و زیرساخت‌ها را در مناطق سرحدی بهبود خواهند بخشید.
برید جنرال محمد " رادمنش" معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در واکنش به ساخت چنین دیوار به آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

«افغانستان از هر نوع مبارزه علیه تروریزم حمایت می کند، اما دولت جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای دفاعی و امنیتی کشور به این نظر اند که مبارزه علیه تروریزم با حصار کشی و بستن سرحدات نمی شود».

Китайский военнослужащий во время учения - اسپوتنیک افغانستان
«ساخت پایگاه نطامی چین در افغانستان»: اسطوره یا واقعیت؟

به نظر جنرال رادمنش مبارزه با تروریزم باید با تمام نیرو چه در منطقه و چه در جهان مطابق استراتیژی صورت بگیرد، تا ما بتوانیم نه تنها در منطقه بلکه در تمام دنیا به پرسش در مورد این که تروریزم تمام کشور ها را به تهدید می کشاند، جواب قناعت بخش بدهیم.
او می گویدکه در هر کشور که طالب و یا داعش سر بلند میکند باید بسیار صادقانه علیه آن مبارزه صورت بگیرد.


به گفته موصوف این گروه ها مانند اژدهای هستند که هیچ دولت را به تطبیق قوانین نمی گزارند. تمام کشور های بزرگ مانند چین، هند، روسیه، کشور های منطقه و همسایه به خصوص پاکستان که منبع تروریزم است باید از تمام ظرفیت های که دارند، صادقانه استفاده نموده و دولت جمهوری افغانستان را کمک نمایند.

آقای رادمنش گفت: «در صورتیکه یکجا ظرفیت خود را بکار بیاندازیم تروریزم چیز بیرون از مغز ما نیست که همه را به تهدیدات بکشاند، فقط عمل بر علیه آن ها ضرور است تا بتواند تروریزم را سرکوب نماید و دنیا به صلح سراسری راه پیدا کند.»


او پاکستان را منبع تروریزم نامیده و می گوید که این کشور تروریزم را به حیث یک وسیله بخاطر تطبیق استراتیژی های که در برابر افغانستان منطقه و جهان دارد استفاده نموده و آن ها را به همه کشور ها فرستاده است.
تروریزم در پاکستان پرورش می یابد و امروز این هم ثابت شد که حمله به دو قلو های نیویارک نیز در پاکستان سازماندهی شده بود.
بشیر بیژن کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و عضو ارشد حزب کنگره ملی در مورد اعمار دیوار چین برای جلوگیری از ورود تروریست ها به این کشور گفت:

«چین در قدم نخست از حضور گروهای دهشت افگن بدلیل موجودیت مجرای خطری هراس داشته و در صدد اتخاذ تدابیر برای حفاظت خودش است. به همین شکل حضور امریکا در افغانستان و اهداف این کشور نظر به منطقه، طبیعتاً چین نیز در این رابطه نگرانی های معین خود را دارد.د چین به عنوان یک غول اقتصادی با اعمار این دیوار در سطح منطقه و دنیا اهداف معین اقتصادی را نیز دنبال می کند.»

گسترش روابط اقتصادی میان چین و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
گسترش روابط اقتصادی میان چین و افغانستان


به نظر وی چین از جمله همسایه های بوده که با افغانستان روابط کهن تاریخی دارد و کماکان یک مقدار اقدامات چین در قبال افغانستان همین روابط تاریخی بوده می تواند.
قابل یاد آوریست که چند قبل حکومت چین وعده سپرد  که تمام مصارف ایجاد یک لوای کوهی اردوی افغانستان را خواهد پرداخت تا این نیروها در مناطق مرزی افغانستان و چین در قلعه های بلند کوه های واخان بدخشان مستقر شوند تا از ورود گروه های آشوبگر در بخش های از چین جلوگیری شود.
طبق گزارش وزارت دفاع افغانستان این لوا تنها به‌خاطر تامین امنیت بدخشان ساخته میشود و تمام مصارف مالی، تجهیزات، سلاح و تاسیسات بدوش کشور چین است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала