ممنوعیت واردات مرغ از ایران به هرات

© Sputnik / Alexey Malgavkoممنوعیت واردات مرغ از ایران به هرات
ممنوعیت واردات مرغ از ایران به هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براى جلوگيرى از انتقال مرض انفلوانزا، واردات مرغ از ايران و ولسوالى ها به شهر هرات ممنون اعلام گرديد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، بشيراحمد احمدی معاون  رياست زراعت، آبيارى  و مالدارى ولایت هرات گفت، که از يک هفته به اين طرف، بيماری انفلوانزا در برخی فارم های مرغدارى در هرات شيوع کرده است و پس از بررسی تيم های صحی ازفارم های مرغداری، در چهارفارم، انفلوانزای نوع «اچ 5» تشخيص شده است.

او گفت، برای جلوگيری از سرایت مرض انفلوانزا به انسان ها و فارم های ديگر مرغداری، بيش از 70 هزار قطعه مرغ دراين فارم ها، از بين برده شده و درکنار اين، از 27 فارم ديگرمرغداری، نمونه برداری شده؛ اما مرض انفلوانزا درآن ها تشخيص نشده است و صرف در چهار فارم، اين بيماری مشاهده شده و تحت کنترل قرار گرفته است.

در افغانستان گوشت شتر مرغ جای گوشت گوسفند را می گیرد - اسپوتنیک افغانستان
در افغانستان گوشت شتر مرغ جای گوشت گوسفند را می گیرد

او تاکيد کرد، که برای جلوگيری از سرایت اين بيماری به انسان ها، تمام فارم های مرغ داری درهرات قرنطين شده و واردات مرغ از ايران و ولسوالی ها به بازار هرات ممنوع گرديده است و از شهر  هرات  به ولسوالی ها و ولايات ديگر نيز اجازه صادرات داده نمى شود.

احمدی در ادامه گفت: خوش بختانه تدابير قرنطينه درتمام فارم ها گرفته شده و 70 نفراز بخش های مختلف اداره زراعت و کميته هالند، اکنون درحال نمونه گيری و مجادله با اين مرض است و انشاالله اين مرض کاملاً از بين برده مى شود.

وی افزود که اين بيماری، در هرات تاحدى جلوگيری شده و قابل نگرانی نيست وپس از چند روز واردات گوشت مرغ،  به داخل هرات آزاد خواهد شد.

در همین حال، داکتر محمد هاشم عبدالی آمر صحت محيطی رياست صحت عامه هرات گفت، که برای جلوگيری از سرايت اين مرض به انسان ها، به تمام مرغ فروشان و کسانيکه تجارت فروش گوشت مرغ را می کنند، ابلاغ شده که تمام مرغ ها را بايد به گونۀ معياری در کشتارگاه هايی که درهرات وجود دارد، بسته بندی و برای شهروندان به فروش برسانند.

در همین پیوند، داکتراحمد اميرنژاد مسئول پاسخ دهی امراض در رياست صحت عامه هرات، اين  بيماری را خطرناک برای انسان ها و پرندگان دانست و گفت کسانی به اين بيماری بيشترمصاب خواهند شد که به گونۀ مستفيم درفارم ها مصروف کارهستند.

وی افزود که اين بيماری درهرات، کنترل شده و ازانتشار آن به فارم های بيشتر مرغ داری، جلوگيری گرديده است.

یادآوری می کنیم، که انفلوانزای مرغی اچ 5 یکی از خطرناکترین نوع انفلوانزای مرغی است که از سال 2003 تاکنون میلیونها مرغ را در سراسر اروپا و آسیا از بین برده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала