«نامه به رئیس جمهور» از گرفتن اسکار محروم ماند+ویدیو

© Flickr / zappowbangКонверт
Конверт - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اکادمی فلم امریکایی روز سه شنبه نامزدهای اسکار را اعلام کرد.

فلم «نامه به رئیس جمهور» به کارگردانی «رویا سادات» نماینده سینمای افغانستان که در در ردیف بهترین فلم خارجی جوایز اسکار گرفته شده بود، وارد لیست نهای این اکادمی نشد.

این فلم درباره یک خانم مدیر از طبقه پائین در افغانستان است که تلاش می‌کند قانون را در این کشور برقرار کند. وی سعی می‌کند زنی را از یک مجازات وحشتناک قبیله‌ای نجات دهد، اما خودش را دستگیر می‌کنند و نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور تنها امید او برای رسیدن به عدالت است.

لینا؛ هنرپیشه‌های افغانی و ایرانی در فلم سه ملیتی - اسپوتنیک افغانستان
لینا؛ هنرپیشه‌های افغانی و ایرانی در فلم سه ملیتی

رویا سادات کارگردان این فلم در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

«اگر چه با چند جمله نمیتوان پیام فلم را بیان کنم، اما به هر حال شاید با دیدن این فلم هر بیننده به سهم خود یک پیام متفاوت از آن داشته باشد.
خانم سادات می گوید که در کل فلم بیشتر در مورد مشکلات اجتماعی می پردازد و نبود درون اجتماعی که سبب خشونت ها، بی عدالتی ها و دیگر مسایل می شود را در مهور زندگی یک زن به بحث می کشاند که تمام قصه از طریق یک نامه « نامه به رییس جمهور» مطرح می شود».

او می گوید که فلم «نامه به رییس جمهور» بیشتر یک نماد است تا بتواند دغدغه ها و حرف های را که یک زن دارد با همه شریک بسازد. 

Microphone on stage - اسپوتنیک افغانستان
ساخت فلم مستند در مورد زندگی احمد ظاهر آوازخوان محبوب افغانستان

به گفته خانم سادات این نامه شاید نه تنها به رییس جمهور باشد، بل به تمام کسانی باشد که فلم را می بینند باشد.
این کارگردان افغان از امکانات بسیار محدود در افغانستان صحبت نموده گفت: «وقتی یک فلم در جشنواره مثل اسکار معرفی می شود تمام بخش های خصوصی و دولتی از آن استقبال می کنند، اما من متسفانه با این فلم در افغانستان با کارشکنی های زیاد مواجه شدم».

او می گوید من تعجب کردم وقتی برای نمایش فلم در یکی از سینما های کابل باید من خودم پول میپرداختم. اما با آن هم این فلم در سینمای آریانا در چوکات تفاهمنامه که ریاست شاروالی با افغان فلم دارد فلم «نامه به رییس جمهور» به طور مجانی به نمایش گذاشته شد.

در قسمت راجستر فلمش در افغانستان

فلم «نامه‌ به رئیس جمهور» اولین بار در بخش "Open Doors" جشنواره فلم لوکارنو رونمایی شد و قرار است به زودی در جشنواره بین‌المللی فلم بوسان نیز به روی پرده برود.
سینمای افغانستان از سال 2002و پس از سرنگونی طالبان، اقدام به معرفی فلم به آکادمی اسکار کرده است اما تاکنون نتوانسته نامزد ردیف بهترین فلم غیرانگلیسی شود.
در سال 2016 فلم ایرانی — افغانی «رفتن» ساخته نوید محمودی، در سال 2013 فلم بچه‌های بزکشی از میان بیش از شصت و پنج فلم کوتاه در رقابت با چهار فلم دیگر نامزد بهترین فلم کوتاه در اسکار بود. باید گفت که در همان سال افغانستان فلم بلند سینمایی سنگ صبور ساخته عتیق رحیمی را به اسکار معرفی کرده بود، اما فلم کوتاه بچه‌های بزکشی موفق به حضور در بخش رقابت‌های اسکار شد. 

Кадр из фильма Оливера Стоуна Интервью с Путиным - اسپوتنیک افغانستان
واکنش آمریکایی ها به فلم مستند ولادیمیر پوتین

همچنین در سال 2015 «آرمانشهر» به کارگردانی «حسن ناظر» و در سال 2014 نیز فلم «چند متر مکعب عشق» از جمشید محمودی نماینده افغانستان در این رویداد سینمایی انتخاب شده بود.
آخرین مهلت معرفی فلم از سوی کشورها برای حضور در بخش بهترین فلم غیرانگلیسی دوم اکتبر سال 2017 بود و اکادمی اسکار پس از بررسی، فلم های واجد شرایط برای رقابت در این ردیف را معرفی کرد.
باید گفت که مراسم نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز چهارم مارج برگزار خواهد شد.

نقش مرکزی در این فلم را لینا علم، هنر پیشه مشهور افغان بازی می کند.

لینا علم در فلم های چون فلم سوگند، سرزمین بیگانه، فریاد صدا فلم بی دفاع، فلم لوری و چندین سریال غیره نقش مرکزی را بازی کرده است. همچنین وی در سریال «شیرین» نیز نقش مرکزی را بازی کرده است.

قابل یاد آوریست که فلم روسی با کارگردانی اندری زویاگینسوف «بدون عشق» نامزد دریافت جایزه اسکار در رده بهترین فیلم خارجی شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала