کبیر:«USAID در اصل جاده را برای اشغال افغانستان باز می کند»

© SputnikОфис USAID в РФ закроется 1 октября, программы будут свернуты – госдеп
Офис USAID в РФ закроется 1 октября, программы будут свернуты – госдеп - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این اداره یکی از حربه های دولت اشغالگر امریکاست که می خواهد با استفاده از موسسات خیره و نام های خوب و پاک سیاست های اشغالگرانه خود را در کشور های مختلف تطبیق کنند.

اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (USAID)، نتوانست ثابت بسازد که ۹۰٪ پول تخصیص یافته برای بازسازی افغانستان که در سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۵ به کابل فرستاده شده بود، در کجا مصرف شده.

حیف و میل شدن پول تخصیص یافته برای بازسازی افغانستان توسط USAID - اسپوتنیک افغانستان
حیف و میل شدن پول تخصیص یافته برای بازسازی افغانستان توسط USAID

نتیجه این بازرسی حاکی از آن است که بیشتر از ۹۰٪ پولی که برای بازسازی افغانستان اختصاص داده شده بود حیف و میل شده است.
عبید کبیر عضو کمیته رهبری حزب «همبستگی افغانستان» در این مورد به آژانس خبری اسپوتنیک گفت که اگر ما تاریخ به اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده ((USAID چشم بیاندازیم میبینیم که این اداره یکی از حربه های دولت اشغالگر امریکاست که می خواهد با استفاده از موسسات خیره و نام های خوب و پاک سیاست های اشغالگرانه خود را در کشور های مختلف تطبیق کنند.
او می گوید که‌ مثال خوب می تواند امریکای لاتین باشد. وقتی گروه کارمندان USAID برای افراد راست و تند رو در پراگوای شیوه های را برای شکنجه انقلابیون نشان میدادند.
کبیر گفت که فعلآ در افغانستان همان سیاست و شیوه پراگوای پیش می رود. 

چرا روسیه میخواهد، تا امریکا در افغانستان بماند - اسپوتنیک افغانستان
چرا روسیه میخواهد، تا امریکا در افغانستان بماند

به نظر وی این اداره به نام این که می خواهد در افغانستان بازساری کند USAID
او می گوید پروژه های را که این اداره بالای آنها کار کرده است، پروژه های روبنای بوده وتغیر اساسی در زندگی مردم افغانستان نیاروده اند.
ما تا هنوز شاهد ساخت بند برق، سرک و یا سیستم ریل در افغانستان نبودیم.
به نظر آقای کبیر اداره USAID تنها پول را به نام حقوق بشر و یا هم دفاع از حقوق زنان که فقط ظاهر گپ بوده و در اصل در خود مسله نپرداخته اند به مصرف رسانده است.
او گفت که از همه مهمتر این که امریکا توسط یک گروه جنایت کار به افغانستان اورده شده است و پول که آن ها به افغانستان اورده اند بدست همین جنایت کاران به مصرف می رسد، تا آنها را فربه تر بسازند و در خدمت خود قرار بدهند.

سیف الدین سیحون، استاد اقتصاد دانشگاه کابل به این باور است که امریکا کشوریست که در داخل او هم حساب رسی مالی چندان شفاف نیست، چه رسد به کشور های کمک گیرنده.
در سال های قبل از جنگ همچنین امریکا برای افغانستان کمک می کرد، و در آن زمان نیز حساب دهی آن ها شفاف نبود. در حال حاظر حساب دهی تمام کشور های که برای افغانستان کمک می کنند چندان شفاف نیست.
Newsweek: وقت آن فرا رسیده که امریکا باید از افغانستان خارج شود و مساله فقط بر روسیه و طالبان مطرح نمی باشد - اسپوتنیک افغانستان
Newsweek: وقت آن فرا رسیده که امریکا باید از افغانستان خارج شود و مساله فقط بر روسیه و طالبان مطرح نمی باشد

این استاد دانشگاه می گوید که 80 در 100 کمک های که به افغانستان صورت گرفته است بازگشت پذیرفته اند و به همین دلیل بازسازی افغانستان امر ناکافی و ناکام تلقی می شود.
استاد سیحون می گوید که اداره USAID پول های اخصاص داده شده برای افغانستان را در مناطق که در آن جنگ جریان داشت و بازرسی وجود نداشت به مصرف رسانده است، چون این اداره می دانست که بازرسانی در مناطق جنگ وجود نخواهد داشت.
لازم به ذکر است که USAID از ماه مارچ ۲۰۱۲ تا اپریل ۲۰۱۶، ۱،۵ میلیارد دلار برای بازسازی افغانستان اختصاص داده بود. بازرس کل USAID مصارف سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۵ جحت بازرسی قرار داد. که در نتیجه بیشتر از ۹۰٪ پولی که برای بازسازی افغانستان اختصاص داده شده بود حیف و میل شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала