آیا طالبان میتوانند با امریکا مبارزه نمایند؟

© REUTERS / Stringer Taliban militants stand next to the wreckage of components jettisoned by a damaged aircraft, which the militants say they had hit.
Taliban militants stand next to the wreckage of components jettisoned by a damaged aircraft, which the militants say they had hit. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا یک کشور تجاوزگر است و بخش از ملت افغانستان در مقابل آن ها ایستادگی کرده و به همین دلیل آن ها در افغانستان شکست خورده اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا به اردو و ملت این کشور وعده سپرد که امریکا و متحدین اش کمک به مقامات افغان را گسترش می‌دهند و الی پیروزی به جنگ ادامه می‌دهند".
اما گروه طالبان این در رابطه با اعلام راهبرد جدید دولت دونالد ترامپ برای افغانستان گفته است که اگر امریکا نظامیانش را از افغانستان اخراج نکند، افغانستان بزودی به گورستان برای یک ابرقدرت قرن 21 تبدیل خواهد شد.

پولدارترین‌ و پول خرج کن ترین کشور های دنیا - اسپوتنیک افغانستان
طالبان میتوانند سلاح را در افغانستان ازرانتر خریداری نمایند

دگر جنرال عبدالهادی خالد مشاور نظامی وزارت امور داخله افغانستان در رابطه به  تهدید طالبان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «طالبان از اعلام استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان نگران شده و ترسیده اند».
او می گوید که طالبان با چنین واکنش می خواهند روحیه همکاران خود را بلند ببرند. آن ها هرگز در افغانستان پیروز نمی شوند.
در مورد مذاکره با طالبان دگر جنرال خالد می گوید که دولت امریکا در این باره از سیاست افغانستان در قسمت مذاکره با طالبان پشتبانی نموده است. به نظر وی در میان طالبان اشخاص هستند که درک آنرا دارند که جنگ راه حل نیست و باید پشت میز مذاکره نشست.
او می گوید که امروز افغانستان قربانی جنگ سرد است و قدرت های جهانی همانند روسیه در قسمت اوردن صلح با افغانستان کمک کنند.
تاثیر دختران مینی ژوپ پوش کابل بر تصمیم ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
تاثیر دختران مینی ژوپ پوش کابل بر تصمیم ترامپ

وحید مژده مبصر سیاسی با دگرجنرال خالد همنظر نبوده و می گوید طالبان راه مذاکره با امریکا را در نامه شان بیان نموده است. 
او می گوید که امریکا یک کشور تجاوزگر است و بخش از ملت افغانستان در مقابل آن ها ایستادگی کرده و به همین دلیل آن ها در افغانستان شکست خورده اند.
به گفته مژده به نظر طالبان استراتیژی جدید امریکا دوام جنگ در افغانستان است و به همین دلیل آن ها گفتند: «وقتی امریکای ها بخواهند بجنگند طالبان نیز حاظر هستند».
قرار استراتیژی جدید امریکا و پیام آن ها به طالبان یعنی تهدید به این گروه است. آن ها بار ها گفته اند که ما حاظر هستیم به پشت میز مذاکره بنشینیم، اما وقتی طرف مقابل تهدید می کند آن ها نیز مجبور می شوند که از خود واکنش نشان بدهند.
پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
ناامیدی پاکستان از امریکا

به نظر این مبصر سیاسی بعد از این جنگ در افغانستان شدت مییابد، چون طالبان نامید از مذاکره با آن ها شده اند. و از سوی دیگر پاکستانی ها در رابطه به گفته های تازه ترامپ واکنش نشان داده و گفته اند که امریکا حق ندارد ما را تهدید کند. آن ها گفته اند که ما به پول امریکا ضرورت نداریم و تصلیم زور نمیشویم.
عباس نویان عضو هیئت رهبری حزب «حق و عدالت» می گوید که در استراتیژی جدید امریکا به شکل واضع برای طالبان گفته شده است که بیایند و پشت میز مذاکره بنشینند. او گفت که امریکا یک ابر قدرت است که طالبان نمیتوانند با آن ها مبارزه کنند.
به گفته نویان اگر طالبان تا به حال استا دگی کرده اند، آن ها امکانات آنرا داشتند، چون پشتبان مهم و قدرتمند همچو پاکستان دارند که با آن ها همکاری می کنند تا در مقابل دولت افغانستان و حضور امریکا بجنگند.
اگر امریکا برای همیش در افغانستان باقی بماند؟ - اسپوتنیک افغانستان
اگر امریکا برای همیش در افغانستان باقی بماند؟

به نظر نویان اگر امریکا بتواند استراتیژی خود را به پالسی تبدیل بکند و به آن دقیق عمل کند و پاکستان را مجبور بسازد تا از پشتبانی طالبان دست بکشند، این گروه نه تنها در مقابل امریکا بل حتی در مقابل نیرو های نظامی افغانستان نمیتوانند ایستادگی کنند.
روز دو شنبه دونالد ترامپ استراتیژی فعالیت خود را در افغانستان اعلام نمود. رهبر امریکا از سخنرانی در مورد جوانب نظامی این استراتیژی امتناع ورزید، اما اشاره نمود که نیروهای امریکا عاجل از افغانستان خارج نمی شوند. او نقش پاکستان در افغانستان را نیز دقیق تعیین کرد و پاکستان را تهدید نمود که اگر پاکستان به حمایت تروریستها در قلمرو خود ادامه بدهد، خسارات زیاد را متقبل خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала