محاصره قطر به ناکامی مواجه است

© REUTERS / Khaled Elfiqi/Poolمحاصره قطر به ناکامی مواجه است
محاصره قطر به ناکامی مواجه است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این یک تصور بسیار دشوار است، که رهبران کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این مورد فکر کرده که در آینده چه اتفاق خواهد افتاد.

در اوایل ماه جون مقامات این کشور ها، و همچنان شریک های کوچک آن مانند مصر و بحرین مجازات لازم را را در مقابل قطر وضع کردند. هدف این تعزیرات به زانو در اوردن قطر بود. همسایگان قطر را به افراط گرایی متهم کردند.- و گفتند که این به مانند کودک گوش ناشنو میماند و نیاز با اصلاح کردن دارد.
اما در جغرافیه سیاسی جهان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که بر ضد دوحه بودند با اهداف خود نایل نشدند و پشتیبانی جامعه جهانی را نیز ازان خود نکردند. بنظر نمی رسد که قطر در انزوا به سر میبرد، برعکس روابط اش با کشورهای منطقه مانند ایران و ترکیه تقویه شده. عمان و کویت دو کشور دیگر نیز در شورای کشورهای همکاری خلیج فارس ملحق نشدند. محصولات غذایی و دیگر کالاها کمافی سابق به دوحه و دیگر میدان های هوایی قطر انتقال می شود.
با وجود پیام نامشخص کاخ سفید، بنظر میرسد که دیپلوماتهای ایالات متحده آمریکا نیز مشتاق برای اشتی و سازش با قطر است و دوحه را مجبور نمی سازد که به خواهشات عربستان سعودی و امارات متحده عربی تن در دهد.
«همانطورکه یک جنگ فاجعه بار در یمن بوقوع پیوست، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اساسأ پیشگویی کامیابی میکردند و نتوانستند طرح پلان جامد B را در صورتیکه عملیات طبق پلان پیش برده نشود عملی سازد این مطلب را متخصص در بخش شرق میانه مارک لیچ بیان داشته است. چهار جانب که مخالف قطر بنظر میرسید قبل از انزوای شورا ترس در قطر را پیشبینی کرده بود که از همسایه اش برایشان اسیب میرسد».
گزارش جدید واشنگتن پست که در این هفته منتشر شد، حاکی از آن است که ابتکار عمل محاصره قطر با ناراحتی شدیدی مواجه شد. با توجه به مقامات اطلاعاتی آمریکا که نام خود را فاش نکرده است میگوید که امارات متحده عربی در رسانه های خبری و شبکه های اجتماعی تبلیغات بحث برانگیز بر ضد قطر را نشر میکرد و در راه اندازی این بحران کمک کرده است.

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر محاصره قطر به ناکامی مواجه است
محاصره قطر به ناکامی مواجه است - اسپوتنیک افغانستان
محاصره قطر به ناکامی مواجه است

سارقین و خرابکاران اظهارات نادرست منسوب به امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، که در آن از ایران به عنوان یک "حکومت اسلامی" استقبال کرده و گروه اسلامگرایان حماس فلسطین را ستودند، به نشر سپردند.
علیرغم صدا های بلند بر دوحه رسوایی تا آن حد پیش رفت که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر رسانه های قطر را ممنوع کردند، و سپس قطع روایط با دوحه و تحریم های تجارتی و دیپلوماتیکی را به این کشور وضع کردند.
مقامات ایالات متحده آمریکا در هفته گذشته اطلاعاتی تازه ای را از استخبارات کشور بدست آوردند و بعد از تحلیل و تجزیه معلومات جمع آوری شده تایید شده است که امارات متحده عربی طرح یک پلان را روی دست دارد و آن را عملی میکند.- این مطلب را همکاران ماکارین دیونگ و و ایلن نکسیما گزارش داده اند. 

جزئیات تکان دهنده توطئه قطر علیه لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
جزئیات تکان دهنده توطئه قطر علیه لیبیا

«مقامات گفتند، تا حالا معلوم نیست که امارات متحده عربی حمله مستقلانه در نظر دارد و یا برای اجرای آن موافقه را امضا کرده است». اما یوسف ال اطابه این خبر را رد کرده است.
تحلیلگران توضیح میدهند که بن بست موجود — ادامه طولانی ترین تفاوتها و تنش ها با قطر است.
قطر با استفاده از ثروت خود، که بتواند نفوذ بیشتر بر صحنه جهانی حفظ کند، همسایگان بزرکتر خود را تحریک ساختند. اصلآ سخن در اینحا است، که اختلافات با توجه طرفهای مختلف در جنگ از سوریه تا لیبیا میباشد، و در ضمن کار تحریک آمیز در مورد کانال «الجزیره» است، که بودجه آن توسط قطر تامین میشود، و ریاض و ابوظبی میخواهند آن را بسته کند. قطر نیز یکی دیگر از راه های دیپلماتیک، متفاوت از طرح همسایگان را انتخاب کرده است. در این کشور برای میانجیگری در درگیرهای منطقه ای دفاتر گروه طالبان و حماس قرار دارند. دوحه خانه امن برای جنگجویان عجیب و غریب مبدل گشته است. بنابراین، در میان کشورهای ثروتمند خلیج فارس بحران ادامه دارد.
هفته گذشته وزیر امور خارجه آمریکا رکس تیلرسون یک دور مذاکرات بحث برانگیز دیپلوماتیک را در کویت انجام داد. قطر و عربستان سعودی در تلاش کاهش تنش وضغیت میباشد. همه کشورهای عضو جنگ — متحدین آمریکا است. در قطر بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده آمریکا وجود دارد. تیلرسون ترجیح میدهد که همه کشور ها ارام و به مسایل دیگر به ویژه در مبارزه با "دولت اسلامی" توجه نمایند اما تلاش های او تا کنون نتیجه نداده است.
تیلرسون در دوحه بازی شطرنج را اغاز و در ضمن تفاهم نامه همکاری را امضا کرد که در آن قطر وعده داده، که در شرق میانه و دیگر جاها از تامین مالی گروه های افراطی جلوگیری به عمل میاورد. این اقدام به سرعت به یک نمایش مسخره تبدیل گردید مردم قطر به افتخار میگویند که آنها برای اولین بار در منطقه به امضای چنین یک پیمان دست یافتند و از اعراب که مخالف آنها هستند، خواستند همان چیزی را انجام دهند که قطر انجام داد.
عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی که از محاصره قطر حمایت میکنند در یک اعلامیه گفته اند، که آنها قطر را به امضای پیمان مجبور کرده اند، و درعین زمان این اقدام را برای لغوه تحریم "ناکافی" خواندند.
روز دوشنبه، زمانی که امارات متحده عربی اتهام حملات هکرها را تکذیب کرد. سفارت عربستان سعودی در واشنگتن دی سی در صفحه توییتر خود به مصاحبه دونالد ترامپ اشاره کرده که قطر را مورد حمله خود قرار داد. این گواه دیگری در موضوع بحران قطر ناهماهنگی بین کاخ سفید و وزارت خارجه را نشان میدهد. و باید یادآوری گردد، که در خلیج فارس در آینده نزدیک مناقشه متوقف نمی شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала