افغانستان به نقطه وصل کشورهای آسیای مرکزی تبدیل می شود

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر افغانستان به نقطه وصل کشورهای آسیای مرکزی تبدیل می شود
افغانستان به نقطه وصل کشورهای آسیای مرکزی تبدیل می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشورهای شرکت کننده در نشست پروژه خط لوله گاز تاپی در کابل که امروز برگزار شد، افغانستان را به عنوان نقطه وصل کشورهای آسیای مرکزی یاد کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اعلامیه وزارت امور خارجه افغانستان، وزارت امور خارجه، وزارت معادن و پترولیم و دفتر مشاور ارشد رئیس جمهور در همآهنگی با دارالانشای کنفرانس همکاری­های اقتصادی منطقه­یی پیرامون افغانستان (ریکا)، امروز کنفرانس را زیر عنوان  تاپی و تأثیر آن روی توسعه اقتصادی در افغانستان و منطقه مشترکاً در وزارت امور خارجه در کابل برگزار کردند.

در این کنفرانس بیش از دوصد شرکت کننده به شمول وزرا، معینان، سفرا، اعضای پارلمان و نمایندگان شوراهای ولایتی، جامعه مدنی و سکتور خصوصی از سراسر افغانستان گردهم آمده بودند.

کار دیزان پروژه «تاپی» شروع می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
کار دیزان پروژه «تاپی» شروع می‌شود

در این نشست عادله راز معین همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه، آقای اجمل احمدی مشاور ارشد رئیس جمهور و رئیس بورد تاپی سخنان افتتاحیه شان را ایراد فرمودند.

همچنین در این نشست نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم و جلالتمآب محمد میرت امانوف رئیس عامل شرکت تاپی پایپ لاین سخنرانی کردند.

این کنفرانس با دو بحث گروهی ادامه یافت. بحث گروهی نخست تحت ریاست خانم غزال حبیبیار معین وزارت معادن و پترولیم با اشتراک آقای رمضان جمعه زاده رئیس کمیسیون معادن و منابع طبیعی ولسی جرگه، آقای خان جان الکوزی معاون اطاق تجارت و صنایع افغانستان و نمایندگان دفتر همآهنگی تاپی و ای.ال. اف آغاز گردیده که روی پیشرفت پروژه تاپی، فعالیت­ها و پلان­های آینده تمرکز داشت.  

بحث گروهی دوم تحت ریاست آقای حسن سروش سرپرست ریاست همکاری­های اقتصادی تدویر یافته و این پروژه را در چهارچوب همکاری­های اقتصادی منطقه­یی با سفرای هند و پاکستان و آقای احمد جاوید سادات معین وزارت معادن و پترولیم مورد بحث قرار دادند.

اجرای تاپی که سال گذشته با حضور اشرف غنی، نارندرا مودی، نواز شریف و رئیس‌جمهور ترکمنستان طی مراسمی آغاز شد، تاکنون به دلیل تنش‌های سیاسی اخیر بین کشورهای منطقه شاهد پیشرفت چندانی نبوده است.

پروژه خط لوله گاز تاپی قرار است با طول 1814 کیلومتر کشورهای ترکمنستان و هند را با عبور از افغانستان و پاکستان متصل کند.

هدف از پروژه پایپ لاین گاز طبیعی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) صادرات سالانه 33 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از طریق یک خط لوله پیشنهادی حدود 1800 کیلومتر از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند میباشد. این پروژه به عنوان یکی از اولویت های اصلی همچون ریکا در دهه گذشته باقی مانده است. 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала