کار دیزان پروژه «تاپی» شروع می‌شود

© Sputnik / Taras Litvinenkoکار دیزان پروژه «تاپی» شروع می‌شود
کار دیزان پروژه «تاپی» شروع می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: تفاهم‌نامه آغاز به کار دیزاین انجنیری پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان، موسوم به «تاپی»، امروز در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان میان شرکت «افغان گاز» و شرکت «آی‌ال‌ایف» به امضا رسید.

این تفاهم با حضور اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، سفرای کشورهای ترکمنستان، پاکستان و هند در کابل توسط عبدالقیوم رسید سرپرست شرکت «افغان‌گاز» و ستیفن رییس شرکت «آی‌ال‌ایف» به امضا رسید.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، محمد همایون قیومی مشاور ارشد رییس جمهور در امور زیربناها، گفت که پروژه «تاپی» تنها یک پروژه برای انتقال گاز نیست، بلکه به گفته او از طریق آن برای انتقال فایبر نوری و یک دهلیز اقتصادی نیز ایجاد خواهد شد. به گفته او این دهلیز اقتصادی کشورهای افغانستان، هند و پاکستان را به کشورهای اروپایی ارتباط می‌دهد.
آقای قیومی گفت که پروژه تاپی از ولایاتی که عبور می‌کند، فرصت های کاری زیادی را مساعد خواهد کرد.
در همین‌حال، غزال حبیب‌یار سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گوید که پروژه تاپی به ارزش 7.4 میلیون دالر طی دو مرحله تکمیل خواهد شد. خانم حبیب‌یار گفت، مرحله نخست پروژه پایب لاین گاز تاپی، تنظیم امنیت پروژه، موافقتنامه‌ها، طرح و دیزاین، مطالعات محیط زیستی و اجتماعی، ماین پاکی، سروی جزییات مسیر پایپ لاین گاز و استملاک زمین است که در مدت یک سال پایان خواهد یافت. او افزود مرحله دوم پروژه تاپی که سه سال را در بر خواهد گرفت، آغاز کار اصلی پروژه است. او گفت پایپ لاین گاز تاپی که ۱۷۳۵ کیلومتر طول دارد، ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را در یک سال دارا می‌باشد. این پایپ لاین از ترکمنستان آغاز و از مسیر هرات، فراه، هلمند، نیمروز و سپین بولدک به پاکستان و هند امتداد می‌یابد.
سرپرست وزارت معادن اضافه کرد که از طریق ترانزیت پروژه پایپ لاین گاز تاپی، سالانه ۴۰۰ میلیون دالر افغانستان عاید بدست می‌آورد. وی افزود که این پروژه، افغانستان را به مرکز ترانزیت آسیای میانه مبدل خواهد کرد و دهلیز مهم اقتصادی افغانستان خواهد بود. سرپرست وزارت معادن و پترولیم افزود که در مسیر تاپی، برخی پروژه‌های دیگر مانند انتقال برق، احداث خط آهن، تاسیس پارک‌های صنعتی و انتقال فایبر نوری نیز درنظر گرفته شده است.
هم‌چنین مراد امانوف رییس عامل شرکت احداث پروژه تاپی نیز، می‌گوید که پروژه تاپی یکی از پروژه‌ها و دهلیزهای بزرگ اقتصادی در منطقه می‌باشد که باعث رشد و توسعه اقتصادی در عرصه‌های مختلف و ثبات اجتماعی خواهد شد.
آقای امانوف تاکید کرد که کارهای مقدماتی و اسناد انجنیری پروژه تاپی انجام شده و کشورهای دخیل در این پروژه به ویژه ترکمنستان، متعهد بر تطبیق و تکمیل پروژه تاپی می‌باشند. وی می‌گوید که شرکت‌های زیادی ملی و بین‌المللی علاقمندی زیادی برای سهم در تطبیق پروژه تاپی نشان داده‌اند. مراد امانوف افزود، هدف پروژه تاپی این است که ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان، وارد افغانستان و از طریق پاکستان به هند منتقل شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала