گسترش نفوذ طالبان در افغانستان

© AP Photo / Pakistani Taliban handoutافراد مسلح طالبان
افراد مسلح طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هنوز روشن نیست که چه تعداد مشاور خارجی به ولایت فراه اعزام شده‌اند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست, با نزدیک شدن فصل زمستان در افغانستان، به نظر می‌رسد که شبه نظامیان طالبان بیشتر از همیشه دامنه نفوذ خود را در سراسر این کشور گسترش دهند.
واشنگتن پست می نویسد: روز جمعه ناتو اعلام کرد که این سازمان شماری از مشاوران خارجی را در فراه مستقر کرده است، هدف از اعزام این مشاوران به فراه راهنمایی و مشورت به نیروهای امنیتی افغانستان است که مشغول نبرد با گروه‌های شورشی در این منطقه هستند. 

ناامنی‌ها پای مقام‌های ارشد امنیتی را به فراه کشاند - اسپوتنیک افغانستان
ناامنی‌ها پای مقام‌های ارشد امنیتی را به فراه کشاند

حضور دوباره مشاوران غربی به فراه در حالی صورت می‌گیرد که در یک هفته اخیر جنگجویان وابسته به گروه طالبان دست به حملات تهاجمی و هماهنگی برای گرفتن مرکز این ولایت زدند، همزمان با این طالبان نیز در نزدیکی‌های لشکرگاه مرکز ولایت هلمند دست به حملات گسترده زدند هم چنین موفق به ورود به ولایت قندوز در شمال افغانستان شدند اما پس از یک هفته درگیری‌های سنگین، نیروهای امنیتی افغانستان موفق شدند که طالبان را به حومه این شهر عقب برانند.
جنرال چارلز کلیولند سخنگوی نیروهای امریکائی در افغانستان اعلام کرده است که آن چیزی که در حال حاضر در افغانستان شاهد آن هستیم، طالبان سخت در تلاش‌ هستند که پیش از اتمام سال 2016 میلادی یک ولایت را در این کشور تصرف کنند.
هنوز روشن نیست که چه تعداد مشاور خارجی به ولایت فراه اعزام شده‌اند اما ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در یک پیام توئیتری گفت که تعدادی مشاور همراه با شماری از سربازان ناتو را به ولایت فراه اعزام کرده‌اند.
واشنگتن پست می‌افزاید: در همین حال یک مشاور امریکایی گفت که هم اکنون شماری از مشاوران خارجی به لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و ترینکوت مرکز ولایت ارزگان نیز اعزام شده‌اند. این مشاور امریکایی افزود در کنار این مشاوران گروه‌های 50 نفری سربازان نظامی ناتو نیز به این ولایت‌ها فرستاده شده‌اند. 
105-year old Afghan woman. Bibihal Uzbeki from Kunduz, Afghanistan, rests in Croatia's main refugee camp at Opatovac, Croatia, near the border with Serbia, Tuesday, Oct. 27, 2015 - اسپوتنیک افغانستان
آواره گان کندز: اعتمادی بر ادامۀ امنیت نسبی نیست

وی تایید کرده که در کنار این که مشاوران خارجی در این ولایت‌ها نیروهای امنیتی افغانستان را در میدان‌های جنگ مشورت و حمایت می‌کنند، نیروهای امریکایی بیشتر به دنبال تقویت نیروهای افغانستان در میادین نبرد هستند.
نیروهای امریکائی نیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را در میدان‌های جنگ پشتیبانی‌های هوایی می‌کنند و صدها حمله هوایی را علیه مواضع طالبان انجام داده‌اند.
این روزنامه در ادامه نوشت:‌ درماه جون باراک اوباما رئیس جمهور امریکا به نیروهای مستقر این کشور در افغانستان اجازه گسترش حملات هوایی علیه طالبان در این کشور را داد، در واقع این حملات اثرات بسیار قابل توجهی را بر پیشرفت طالبان وارد کرده و به این گروه اجازه نداده است که مناطق مهم و حیاتی مانند مرکز شهرستان را برای مدت طولانی در دست بگیرند. 
وزارت امور داخله افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
سیگار: غارت ده ها میلیون دالر امریکا در افغانستان

پیش از تصمیم تابستان، نیروهای امریکایی در افغانستان فقط اجازه داشتند که گروه‌های تروریستی را در این کشور هدف حملات هوایی قرار دهند و از نیروهای ویژه آمریکایی درسراسر این کشور حمایت نمایند.
هر چند آن زمان درباره مدت ماموریت هوایی در افغانستان چیزی گفته نشد، اما اعلام شد که انجام حملات هوایی تازه نیروهای آمریکایی در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در میدان‌های نبرد موقتی است. اما اکنون بعضی از مقام‌های نظامی آمریکایی می‌گویند که این حملات هوایی در آینده نیز ادامه خواهند یافت.
آدام اسمیت سخنگوی پنتاگون در این رابطه گفت:‌ تاثیر این اقدام استراتژیک در افغانستان انعطاف پذیری بیشتری را به جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان داده تا پشتیبانی بیشتری از نیروهای امنیتی افغانستان در میادین نبرد انجام دهد و از این استراتژی به گونه مناسب برای فعال‌تر ساختن مبارزه با گروههای شورشی و چگونگی تاکتیک‌های مشورت دهی در میدان‌های جنگ استفاده نماید.
Государственный секретарь США Джон Керри - اسپوتنیک افغانستان
کری از روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان خواست تا به روند صلح در افغانستان کمک کنند

در همین حال یک مقام ارشد کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود درباره بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان گفت که با وجود گسترش پشتیبانی هوایی ایالات متحده امریکا از نیروهای امنیتی افغانستان درمیدان‌های جنگ، کاخ سفید به این باور است که جنگ در افغانستان به نفع طالبان به پیش می‌رود، این مقام ارشد آمریکایی افزود که وضعیت در این کشور به یک بن‌بست فرسایشی مبدل شده است.
با توجه به مباحثات کمی که در مناظره اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا درباره افغانستان هنوز روشن نیست که رئیس جمهور اینده امریکا چگونه مرحله بعدی جنگ امریکا در افغانستان را اداره می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала