احمد سعیدی: آمدن حکمتیار هیچ گرهی را باز نمی کند

© Sputnik / Zuhal Sarhadکابل افغانستان
کابل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجاهدین تا هنوز به تک روی خود ادامه داده و در موضع مخالف با هیچ یک از دولت های افغانستان راه سازش را نگرفته است

رئیس جمهور محمد اشرف غنی به تازگی گفته است که با نهایی شدن توافق نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار پیشرفت قابل ملاحظه ای در ایجاد صلح در کشور اتفاق می افتد.
رئیس جمهور خطاب به تمام مسئولین سیاسی از آنها خواسته است بدون دلیل موجه در کار صلح خلل وارد نکنند. اکنون که این توافق نامه در مراحل پایانی است و با نهایی شدن توافق نامه صلح، اما و اگرهای زیادی را در بین مردم و کارشناسان ایجاد کرده است.

تیراندازی به سوی ماموران پولیس  استانبول - اسپوتنیک افغانستان
ترور یک عضو حزب اسلامی با خانواده اش

اینکه توافق دولت وحدت ملی با حزب اسلامی شاخه گلبدین تا چه اندازه می تواند به بهبود اوضاع سیاسی و امنیتی کمک کند را باید منتظر بود و دید.
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی، در این مورد به خبرگزاری رشد می گوید که آمدن حکمتیار هیچ گرهی از گره های کور شرایط نابسامان افغانستان باز نمی کند.
این آگاه امور سیاسی باور دارد که مشکلات افغانستان آنقدرکوچک نیست که با آمدن گلبدین حکمتیار حل شود.
احمد سعیدی می افزاید حزب اسلامی در کل در بخش رهبری خود ۱۹ عضو داشت که ۱۷ نفر از آنان سیزده سال قبل به دولت پیوستند و در معادلات سیاسی حل شدند اما دو تن از آنها به شمول گلبدین حکمتیار و انجینر سلام همچنان بر موضع قبلی خود پا فشاری کردند و به نظام نپیوستند.
Pakistani nomad girl waits for her turn to fetch fresh water at Rawalpindi's slums in Pakistan. (File) - اسپوتنیک افغانستان
هشدار حزب اسلامی به مهاجرین افغان در پاکستان

وی درادامه می گوید حضور حکمتیار در نظام افغانستان در زمان کنونی موثر نیست. سعیدی گفت:"نقش گلبدین حکمتیار آنقدر پر رنگ نیست که دیگر گروه های مخالف دولت را تحت تاثیر قرار داده آنها را به صلح تشویق کند."
وی تاکید کرد حکمتیار در مذاکرات چهارجانبه صلح درانزوا بود و اینک نه پاکستان و نه دولت افغانستان به مفید بودن حکمتیار باور دارند.
سعیدی گفت:"درحال حاضر گلبدین یک فرد عادی است که فقط تلاش می کند تا در کابل برای خود یک سر پناه بسازد و زندگی کند."
قابل ذکر است حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از زمان پیروزی مجاهدین تا هنوز به تک روی خود ادامه داده و در موضع مخالف با هیچ یک از دولت های افغانستان راه سازش را نگرفته است.
احمد سعیدی از مشکلات تازه ای که ممکن است با آمدن حکمتیار در کشور ایجاد شود ابراز نگرانی می کند.
باید گفت مذاکرات صلح دولت با حزب اسلامی که پنج ماه پیش شروع شد اکنون با یک توافقنامه ۲۵ ماده ای قرار است به زودی به امضا برسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала