حمله به دانشگاه امریکایی-افغانستان در پاکستان طراحی شده بود

© AFP 2023 / Wakil KohsarЭвакуация студентов Американского университета после атаки в Кабуле
Эвакуация студентов Американского университета после атаки в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که حمله شب گذشته بالای دانشگاه امریکایی-افغانستان در شهر کابل، در پاکستان طراحی شده و اشرف‌غنی رییس جمهور این کشور نیز از راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان در یک گفتگوی تلیفونی خواسته تا علیه تروریستانی که این حمله را طراحی کرده اقدامات جدی داشته باشند.

شام روز گذشته در پی انفجار یک موتر مملو از مواد انفجاری در نزدیکی دروازه ورودی دانشگاه امریکایی-افغانستان در غرب شهر کابل، دو مهاجم وارد این دانشگاه شده و با محافظان آن درگیر شدند.
شورای امنیت ملی افغانستان در تازه ترین جزییات اعلام کرده که در این حمله یک استاد، هفت دانشجو، دو محافظ امنیتی دانشگاه‌، سه تن از سربازان نیروهای امنیتی کشته و چهل و پنج تن به شمول نه مامور پولیس و سی و شش دانشجو و کارمندان دانشگاه امریکایی-افغانستان زخمی شده‌اند.

Раненый в скорой помощи после атаки на Американский университет в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
دوازده کشته و 36 زخمی در حمله بالای دانشگاه امریکایی-افغانستان در کابل
شورای امنیت ملی در جلسه امروزی خود گفته که بررسی اسناد و یافته‌های موثق ریاست عمومی امنیت ملی نشان می‌دهد که حمله تروریستی شب گذشته در آن طرف خط دیورند سازماندهی و مدیریت شده است.
بدنبال بررسی این اسناد و شواهد، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان در جمع اعضای شورای امنیت ملی در یک گفتگوی تلیفونی با راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان، از وی خواست تا علیه تروریستانی که این حمله را سازماندهی کرده‌اند اقدامات جدی داشته باشد.
دفتر ریاست جمهوری می‌گوید که در این گفتگوی تلیفونی راحیل شریف به اشرف‌غنی گفته که پس از بررسی‌ها در باره این حمله به دولت افغانستان گزارش می‌دهد.
ماهیت جاهلانه طالبان
حمله شب گذشته بالای دانشگاه امریکایی- افغانستان که پس از ده ساعت درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی پایان یافت، گروهی مسوولیت آن را به عهده نگرفته، اما عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان این حمله را به گروه تروریستی طالبان نسبت داده است.
آقای عبدالله در بیانیه‌ای می‌گوید که حمله برنهادهای علمی و دانشگاهی ماهیت جاهلانه طالبان و دیگر تروریستان است. او تاکید کرده که در این حمله شماری از استادان، دانشجویان، نابینایان، غیرنظامیا و نیروهای امنیتی جان‌های خود را از دست داده‌اند. عبدالله عبدالله در این بیانیه خود می‌‌افزاید: «حمله بالای نهادهای علمی و دانشگاهی ماهیت جاهلانه٬ علم‌ستیز و انسان دشمن طالبان٬ این گروه جنایتکار و تروریست را به نمایش گذاشت. حکومت و مردم افغانستان با سعی و تلاش فراوان و به همکاری دوستان بین‌المللی 
تخلیه دانشجویان دانشگاه امریکایی بعد از حملات در کابل - اسپوتنیک افغانستان
حمله بر دانشگاه امریکایی در کابل
مکتب٬ مدرسه٬ دانشگاه و نهاد علمی‌ می‌سازند٬ ولی طالبان و تروریست‌ها برای نشر و پخش تاریکی و افکار ضدانسانی و اسلامی خود دست به تخریب مساجد٬ مکاتب و نهادهای علمی و دانشگاهی می‌زنند.»

وی همچنین تاکید کرده است: «طالبان و تروریست‌ها و باداران ددمنش آنان باید بدانند که ملت و مردم ما به رغم شرارت٬ حملات انتحاری و مکتب‌ سوزی‌های آنان٬ به کسب علم دانش و مبارزه با جهالت و افراط‌گرایی ادامه می‌دهند.»
همچنین هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، نیز این حمله تروریستی را شدیدا محکوم کرده می‌گوید که در این حمله بیشتر از پنجاه نفر زخمی شده‌اند. یوناما در اعلامیه‌ای می‌گوید که بیشتر زخمیان این حمله تروریستی دانشجویان هستند. هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌افزاید: «این حمله که با منفجر ساختن موتر مملو از مهمات منفجره در دروازه دانشگاه آغاز گردید، دو تن از مهاجمین داخل محوطه شدند در حالی‌که دانشجویان در صنوف مصروف درس بودند. یازده تن از کشته شدگان به شمول دو دختر دانشجو بودند.»

Афганские военные на месте взрыва у Американского университета в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
تیراندازی و انفجار در دانشگاه آمریکایی کابل (ویدیو)
پرنیلا کاردیل معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، می‌گوید که هدف قراردادن یک نهاد علمی و آموزشی به صورت قصدی یک قصاوت است که عاملان آن باید به دادگاه کشانده شوند. خانم کاردیل می‌افزاید: «جوانان کشور یک منبع افتخار و آرزوی واقعی یک آینده بهترند. من امیدوارم که خشونت‌ها باعث دلسردی آنها برای دوام تحصیل و کسب مهارت انها نشود.»
وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و می‌گوید که تروریستان با هدف قرار دادن یک نهاد تحصیلی، جنایت خلق می‌کنند. این وزارت در اعلامیه‌ای می‌‌افزاید: «حمله به نهادهای اکادمیک و کشتار افراد ملکی آنهم مشعل داران راه علم و دانش نشاندهنده عمق جهالت و کوردلی گروه‌های تاریک اندیش است که نه تنها دشمنی با مردم افغانستان بلکه دشمنی با انسان و انسانیت به شمار می‌آید. گروه‌های مسلح جاهل و دور از ارزش‌های اسلامی و انسانی با حمله به دانشگاه امریکایی-افغانستان یک بار دیگر چهره‌های سیاه شان را به مردم جهان آشکار نمودند. این‌ها با هدف قرار دادن مرکز علمی و آموزشی با قساوت تمام ده‌ها تن از هموطنان بی‌گناه اعم از دانشجویان، استادان و محافظان را شهید و زخمی نمودند. تروریستان با این عمل شان یک بار دیگر تخم بدبینی و نفرت نسبت به خود شان را در دل مردم کاشته و مورد نفرین قرار گرفتند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала