دوازده کشته و 36 زخمی در حمله بالای دانشگاه امریکایی-افغانستان در کابل

© AP Photo / Rahmat GulРаненый в скорой помощи после атаки на Американский университет в Кабуле
Раненый в скорой помощи после атаки на Американский университет в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: در نتیجه یک حمله تروریستی بالای دانشگاه امریکایی-افغانستان در غرب شهر کابل، دوازده تن از جمله هفت دانشجو کشته و 36 تن دیگر زخمی شده‌اند.

نهادهای امنیتی گفته‌اند که در میان کشته شدگان سه تن از نیروهای امنیتی، یک محافظ امنیتی دانشگاه و یک تن از نگهبانان مکتب نابینایان نیز شامل هستند.
وزارت امور داخله می‌گوید که این حمله شام روز چهارشنبه پس از انفجار صورت گرفت. این وزارت در اعلامیه‌ای افزوده است: «حوالی ساعت 7:30 شب گذشته یک تروریست با استفاده از یک عراده واسطه نوع تیز رفتار مملو از مواد انفجاری خود را در مقابل دروازه ورودی دانشگاه منفجر نمود سپس دو تروریست مجهز با جنگ افزار خود را به تعمیر دانشگاه رسانده و تعدادی از دانشجویان و کارمندان را گروگان گرفتند. درنتیجه عملیات پاکسازی نیروهای پولیس ساحه پاکسازی گردیده و دو تروریست به هلاکت رسیدند.»
وزارت امور داخله می‌افزاید: «در این حمله تروریستی دوازده تن به شمول هفت تن از دانشجویان، سه مامور پولیس، یک تن محافظ دانشگاه و یک تن محافظ مکتب نابینایان به شهادت رسیده، 36 تن از دانشجویان و کارکنان دانشگاه و 9 تن از نیروهای پولیس ملی زخمی شده‌اند.»

Афганские военные на месте взрыва у Американского университета в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
تیراندازی و انفجار در دانشگاه آمریکایی کابل (ویدیو)
وزارت امور داخله می‌گوید که پس از آغاز درگیری مسلحانه میان مهاجمان و نیروهای امنیتی، نیروهای ویژه پولس مسوولیت عملیات پاک‌سازی را به عهده گرفته و توانستند دوصد تن از دانشجویان و کارمندان دانشگاه امریکایی-افغانستان را نجات بدهد.
در همین‌حال،‌ اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان این حمله تروریستی را محکوم کرده و حمله بالای دانشگاه را دشمنی با پیشرفت و ترقی افغانستان خوانده است. اشرف‌غنی گفت: «گروههای تروریستی با حمله به افراد ملکی، موسسه‌های آموزشی، مناطق مسکونی، پل وپلچک، پایه‌های برق و تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان می‌خواهند تا مانع رشد و تقویت ارزش‌هایی شوند که افغان‌ها بحیث راه فلاح، ترقی و آبادانی افغانستان سربلند به آن معتقدند.»
رییس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرده است: « تروریستان باید بدانند که مردم و حکومت افغانستان راهِی را که انتخاب کرده‌اند، به رغم دشواری‌ها و سختی‌ها ادامه داده و برتمام چالش‌ها فایق خواهند آمد و حمله به تاسیسات آموزشی و اماکن عامه و هدف قراردادن غیر نظامیان نه تنها عزم ما را متزلزل نمی‌سازد، بلکه آن را در مبارزه و نابودی ریشه‌های ترور و دهشت راسخ تر می‌کند.»
تخلیه دانشجویان دانشگاه امریکایی بعد از حملات در کابل - اسپوتنیک افغانستان
حمله بر دانشگاه امریکایی در کابل
رییس جمهور افغانستان همچنین برای عیادت از زخمیان این رویداد تروریستی به شفاخانه ایمرجنسی کابل رفت.
مسعود حسینی عکاس خبرگزاری اسوشتیدپرس در افغانستان و یکی از دانشجویان دانشگاه امریکایی- افغانستان در کابل، پس از آغاز حمله تروریستی بالای این دانشگاه از طریق صفحه تویترش درخواست کمک کرد. آقای حسینی نوشته بود که او زخمی شده است. آقای حسینی همچنین افزود که یکی از مهاجمان به سوی او شلیک کرده اما به او اصابت نکرده است. او تاکید کرده یک دستش در نتیجه شکستن شیشه زخمی شده است.
همچنین فرشته متین یک از کاربران فیسبوک در مورد یک خواهرش که در داخل دانشگاه امریکایی-افغانستان بوده نوشته که خواهرش با دوستانش ساعت چهار بامداد امروز موفق شدند تا از این دانشگاه بیرون شوند. وهاب بختیاری نیز که یک خواهرش در دانشگاه امریکایی-افغانستان گیر کرده بود، می‌گوید که خواهرش پس از ده ساعت درگیری توانسته از این دانشگاه بیرون کشیده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала