امین فرهنگ: روسیه می داند که افغانستان از نظر قوای نظامی ضعیف است

© Flickr / ResoluteSupportMediaسربازان افغانستان
سربازان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیده شود که این کشورها با پاکستان چگونه معامله می کنند

محمد امین فرهنگ یکی از تاریخ‌ نگاران معروف افغانستان در گفتگوی با سایت خبری فارسی.رو در مورد نقش روسیه در کشور های منطقه بخصوص افغانستان گفته است دولت افغانستان متوجه شده که داعش را به تنهایی و با وسایل محدودی که در اختیار دارد، نمی تواند به کلی از بین ببرد. مشاور امنیت ملی و در مجموع دولت افغانستان در تلاش است که کشورهایی را که از طرف داعشِ بخشِ خراسان زیر تهدید قرار دارند در این مبارزه شریک سازد.
همۀ این کشورها پریشیان هستند. روسیه هم به حیث کشور در منطقه که داخل اتحادیۀ کشورهای مشترک المنافع است، طبعاً بی تفاوت بوده نمی تواند و باید مانع حرکت داعش به سوی آسیای میانه شود. روسیه می داند که افغانستان از نظر قوای نظامی و به ویژه تجهیزات ضعیف است. به همین دلیل، شاید کوشش کند که برای افغانستان از این ناحیه هم کمک هایی کند. چون اردوی افغانستان از قدیم الایام توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق تجهیز و حمایت می شد. 

Вертолеты Ми-8 на всероссийском этапе международного конкурса Авиадартс-2015 - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان خواستار تحویل دهی رایگان هلیکوپتر از روسیه برای مبارزه با داعش شد

اقای فرهنگ می افزاید, فعلاً هم شمار زیادی از اعضای ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان با همان وسایل روسی آشنایی دارند. در عین زمان امریکایی ها و روس ها اعلام کردند که در مبارزه با داعش در افغانستان همکاری می کنند. چون غرب هم از گسترش داعش در افغانستان و در آسیای میانه و کشورهای خودشان تشویش دارند. من فکر می کنم که برای مبارزه علیه داعش یک نوع فضای همکاری در میان کشورهای منطقه و جهان به وجود آمده است. هرچند این همکاری ها شفاهی اعلام شده است. متنی در این باره وجود ندارد. چین هم در این مبارزه داخل خواهد شد تا داعش را از بین ببرند. چون مناطقی از این کشور هم زیر تهدید جدی قرار دارد. اما دیده شود که این کشورها با پاکستان چگونه معامله می کنند. داعش از راه پاکستان وارد افغانستان می شود. یک بازی پیچده و دشوار در جریان است. در عین زمان، ضروری است که برای معضل داعش یک راه حل به وجود آید.
Здание министерства иностранных дел РФ - اسپوتنیک افغانستان
از سر گیری همکاری های روسیه با ناتو در افغانستان

این تاریخ شناس افغان میگوید: "من فکر می کنم فدراتیف روسیه که به حیث وارث اتحاد جماهیر شوروی امروز عرض وجود کرده و یک تجربۀ تلخ هم از گذشته در افغانستان دارد؛ کدام امتیازی برای خود نمی خواهد. برای اینکه می داند که از گرفتن امتیاز به او فایده یی نمی رسد. اما فدراتیف روسیه مناطق آسیب پذیر بسیاری دارد. این کشور برای حفاظت از این مناطق هم اگر شده در مبارزه با داعش کابل را یاری می رساند. به گونۀ نمونه چیچین، قرباغ و… مناطق که شامل ساحه نفوذ روسیه می باشند، آسیب پذیر است. من فضا را برای حمایت روسیه از نیروهای امنیتی افغانستان مساعد می بینم. اگر روسیه از نظر تجهیزات و هم از نقطه نظر معنوی افغانستان را کمک کند، هم به مفاد خودش است و هم می تواند تا اندازه یی اشتباهات گذشتۀ شوروی سابق را جبران کند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала