آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غلظت تریتیوم آب استیشن هسته‌ای فوکوشیما-1 را ارزیابی کرد

آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشته است که غلظت تریتیوم در دسته ای از آب فوکوشیما-1 کمتر از حد مجاز است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، غلظت تریتیوم در دسته هفتم آب استیشن هسته ای آسیب دیده جاپانی فوکوشیما-1 که برای تخلیه به اقیانوس در نظر گرفته شده است، به طور قابل توجهی کمتر از حد تعیین شده است، این با تجزیه و تحلیل نمونه های گرفته شده توسط متخصصان آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده شد.
در بیانیه آژانس آمده است: "کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) تأیید کرده‌اند که غلظت تریتیوم در دسته هفتم آب تصفیه‌شده رقیق‌شدهALPS که شرکت برق توکیو (TEPCO) تخلیه را از امروز آغاز کرد، بسیار کمتر از حد عملیاتی جاپان است". مشخص شده است که نمونه های از آب تصفیه شده توسط کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در دفتر آژانس در محل اسیتشن هسته ای فوکوشیما-1 گرفته شده است.
شرکت برق توکیو انتشار سومین دسته آب از نیروگاه اتمی فوکوشیما-1 را آغاز کرد
آژانس گفت: "به دنبال تجزیه و تحلیل مستقل در محل، آژانس تائید کرده است که غلظت تریتیوم در آب رقیق شده بسیار کمتر از حد عملیاتی 1500 بکرل در لیتر است و با میعارهای ایمنی بین‌المللی مطابقت دارد" جاپان قصد دارد به آزادسازی آب تصفیه شده آلپ به صورت دسته‌ای ادامه دهد.
آژانس قبلاً تأیید کرده بود که غلظت تریتیوم در شش دسته قبلی آب که در مجموع حدود 46500 متر مکعب بوده است نیز کمتر از حد عملیاتی بوده است. همانطور که آژانس یادآوری می کند، جاپان قصد دارد یک سری تخلیه کنترل شده از آب تصفیه شده آلپ را در طول چند دهه به دریا انجام دهد. ششمین دسته آب از 17 می تا 4 جون آزاد شد.
تخلیه آب فوکوشیما-1: حتی در داخل کشور هم اتفاق نظر وجود ندارد
در 24 آگوست 2023، TEPCO شروع به رهاسازی آب در اقیانوس کرد که قبلاً برای خنک کردن راکتورهای آسیب دیده کار می کرد و سپس در سیستمALPS تصفیه شد. این سیستم به شما امکان می دهد آن را از 62 نوع رادیونوکلئید، به استثنای تریتیوم، تمیز کنید. این آب در مخازن غول پیکر در محوطه استیشن ذخیره می شود. تا به امروز تقریبا 90 فیصد از حجم 1.37 میلیون تنی آنها پر شده است.
علیرغم ادعای تپکو و مقامات جاپانی مبنی بر اینکه رهاسازی آب تهدیدی برای محیط زیست یا انسان ها نیست، چین و تعدادی دیگر از کشورها به شدت از چنین اقداماتی انتقاد کرده اند. به ویژه، جمهوری خلق چین واردات تمام محصولات بحیره جاپان را ممنوع کرد و کنترل های گمرکی روی سایر محصولات جاپان را تقویت کرد. Rosselkhoznadzor همچنین در 16 اکتوبر اعلام کرد که به اقدامات محدودکننده چین در مورد عرضه محصولات ماهی از جاپان می‌پیوندد.
بحث و گفتگو