تخلیه آب فوکوشیما-1: حتی در داخل کشور هم اتفاق نظر وجود ندارد

© Photo / Cabinet Public Affairs Office, Cabinet SecretariatПремьер-министр Японии Фумио Кисида во время посещения аварийной АЭС "Фукусима-1"
Премьер-министр Японии Фумио Кисида во время посещения аварийной АЭС Фукусима-1 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2023
عضو شوید
دولت جاپان اعلام کرد که قصد دارد تخلیه آب تصفیه شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما-1 را به اقیانوس از 24 اگست آغاز کند.
به گزارش اسپوتنیک، روز قبل، نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت جاپان در مراسم چشیدن غذاهای دریایی از سراسر کشور، از جمله منطقه توهوکو که در زلزله و حادثه سال 2011 آسیب دیده بود، شرکت کرد. وزیر قول داد که نظارت بر کیفیت محصولات داخلی را تقویت کند و برای گسترش فروش و مصرف تلاش کند.
با این حال، خوش بینی دولت با همه مشترک نیست - دانشمندان، ماهیگیران، سازمان های عمومی و همچنین کشورهای همسایه اعلام می کنند که روند تصمیم گیری بدون در نظر گرفتن نظرات طرف های ذینفع شفاف نیست.
حتی در داخل کشور هم اتفاق نظر وجود ندارد
انجمن عمومی انرژی اتمی، علیرغم توصیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایمنی آب تخلیه شده، در "بیانیه فوری 23 اگسست" خود همچنان بر ناکارآمدی روش پاکسازی ALPS و روند طولانی تخلیه، که بر اساس اپراتور فوکوشیما-1 TEPCO ممکن است بیش از 30 سال طول بکشد.
علاوه بر این، به عقیده این سازمان، هزینه های این زباله های غیر زیست محیطی بیش از حد بالا بوده است مجموعاً 120 میلیارد ین شامل هزینه های پاکسازی، ساخت تونل های زیر آب، هزینه های مقابله با آسیب های شهرت و حمایت از ماهیگیران است.
در عین حال، خود ماهیگیران معتقدند که حتی هزینه مبارزه با "حدس و گمان" در مورد محصولات ماهی صید شده در سواحل جاپان نیز کافی نیست. آنها متقاعد شده اند که مشکل را نمی توان با جبران خسارت حل کرد - دولت و شرکت برق توکیو (TEPCO) باید تمام تلاش خود را برای انتشار اطلاعات در مورد ایمنی محصول انجام دهند.
نگرانی های همسایه ها
چین، کوریای جنوبی و روسیه از ابتدا نگرانی خود را در مورد تخلیه آب به جاپان ابراز کرده اند. در این میان، بسیاری از مقامات توکیو را به خاطر تصمیم گیری های تک نفره و بدون مشاوره مورد انتقاد قرار داده اند. در اوایل ماه اگست، وزارت خارجه چین اعلام کرد که کشورها پرسشنامه های فنی خود را به توکیو ارسال کرده اند.
در حال حاضر ممنوعیت کامل واردات محصولات فوکوشیما از چین، ماکائو و هنگ کنگ، جزئی در جمهوری کوریا و تایوان اعمال شده است. روسیه نیز به نوبه خود با حضور اسناد مربوطه، واردات را تایید می کند.
کارشناسان چه می گویند؟
موسسه رادیواکتیویته زیست محیطی دانشگاه فوکوشیما بر اساس مطالعات انجام شده اطمینان خود را در مورد ایمنی انتشار آب ابراز کرد. کارشناسان این موسسه همچنین به تحلیل ایمنی محصولات ماهی پرداختند و اعلام کردند که هیچ مانعی برای فروش آن در بازار نمی بینند. مشکل اصلی باز هم فقط اطلاع رسانی درست به مردم است.
در این مورد هم، کارشناسان هسته ای با جامعه شناسان موافقند که دولت و شرکت تپکو باید از طریق نظارت شفاف و اطلاع رسانی به موقع، اعتماد مردم را در داخل کشور و خارج از کشور به دست آورند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала