عملیات ویژه روسیه در اوکراین

پدافند هوایی روسیه برای نخستین بار یک موشک جدید اوکراینی "گروم-2" را سرنگون کرد

وزارت دفاع روسیه گفت: پدافند هوایی روسیه برای نخستین بار یک موشک جدید اوکراینی "گروم-2" را در منطقه عملیات ویژه سرنگون کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه گزارش داد، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه برای نخستین بار یک موشک جدید عملیاتی-تاکتیکی اوکراینی "گروم-2" را در هوا در منطقه عملیات نظامی سرنگون کردند.
در کانال تلگرامی این وزارت آمده است: "در جریان روز، یک موشک عملیاتی - تاکتیکی "گروم-2"، سه راکت از سیستم راکت پرتاب چندگانه هیمارس رهگیری و دو هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی در مناطق شهرک‌های نووآندریوکا و زلنی گی جمهوری خلق دونتسک از بین برده شدند".
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
پذیرفتن موفقیت نسبی نیروهای مسلح روسیه در آرتموفسک از سوی ستاد کل نیروهای اوکراین
یادآوری می کنیم، که گروم یک سامانه موشکی عملیاتی تاکتیکی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسط دفتر طراحی اوکراینی یوژنویه (Dnepr) توسعه یافت. این پروژه برای نخستین بار در سال 2013 ارائه شد.
به گفته توسعه دهندگان، برد تندر، بسته به نوع موشک، از 50 تا 500 کیلومتر است، که به طور قابل توجهی بیشتر از برد توچکا یو اتروک (از 15 تا 120 کیلومتر) است، که از دوران شوروی در نیروهای اوکراینی باقی مانده است.
در سال های پسین، نمونه های اولیه گروم به طور منظم در رژه های بزرگداشت روز استقلال در کیف شرکت کرده اند، اما هیچ اطلاعات رسمی در مورد نتایج آزمایش اتروک و راه اندازی آن وجود ندارد. به گفته منابع باز، اصلاح گروم-2 یک پرتابگر متحرک با دو موشک زمین به زمین بر روی شاسی یک لاری پنج محور است.
بحث و گفتگو